čtvrtek 1. prosince 2011

SwAmiho učení a magické myšlení

Jedna věc je na učení swAmiho M. zarážející. Tou věcí je značná závislost klíčových prvků jeho učení na "magickém myšlení". Jeho "učení" (ono samozřejmě není ani trochu jeho, jde o stou kopii toho, co vypracovali jeho předchůdci v oranžovém) je založené na vychytralém namixování populárně-duchovního koktejlu o dvou složkách.
První složkou koktejlu jsou věci přirozeně působící-cvičení, laická psychologie, běžná životní moudrost. Zkrátka principy otestované v minulosti, o kterých si můžete přečíst v mnoha levných knihách. Tyto principy jsou odzkoušené, fungují spolehlivě a není na tom co zkazit. Cítíme se dobře po cvičení, máme myslet pozitivně, nehádat se, pomáhat. Nic objevného. Někdy to pomáhá, většinou s tím nic nezkazíme. Finta je v tom, že swAmi smíchal tyto běžné principy s principy magickými.
Magické principy jsou druhou složkou jeho neoriginálního koktejlu. Také nejsou jeho, jde o práce nejasného původu, někdy kompilace, falsifikáty ze středověku, lidové bajky a vyprávění a tak podobně. Jejich společným rysem je "magické myšlení" Magické myšlení je výraz, který se v psychologii dětí používá na vykreslení toho, jak si dítě bez dostatečných znalostí pomáhá vysvětlovat svět. Ono nejde jen o děti-i lidé v minulosti netušili, jak vzniká hrom a usoudili tak, že jde o hněv božstva.
Princip magického myšlení funguje v józe tak, že se žákům řekne-opakujte si mantru a budete dokonalí jako ten, jehož jméno si opakujete. Souvislost je zahalena magií, nikdo se neuráčil vysvětlit, jak se opakováním jména Toník můžete stát Toníkem, ale žáci věří, že tam jistě působí nějaká magická síla, která je zakleta do "mantry" (častokrát nesprávné-neboť swAmi a sanskrt nejsou přátelé) a jen opakováním téhle mantry se člověk pročišťuje a zdokonaluje. Podobně karma. O karmě Védy neříkají nic. Ale říkají o ní mnoho texty pozdějších bráhmanů, kteří, a to je s podivem, začali tvrdit, že člověk se rodí do kast na základě jakési magické karmy. Ten podiv vyvolává to, že oni jsou shodou okolností ti, kteří mají logicky zájem na tom, aby byli stále na špičce kastovního systému a jistě by neuvítali, kdyby se jim tam snažil vetřít někdo z nižších pater. Odtud karma. Další zajímavostí je také to, že karma se dá báječně využít pro využití práce zdarma. Žáci pracují a jejich odměnou bude něco v zamlžené magické budoucnosti. Případně něco ještě magičtějšího-odbourání Já. Je s podivem, že ti, kteří karmu a karmajógu tak propagují jsou shodou okolností ti, kteří na ní nejvíc profitují. (Finančně nebo mocensky) Dalším magickým principem je gurukripá. Pokud budete někomu dostatečně podlézat, bude vás mít rád a magicky způsobí, že získáte dokonalost. Zase, jeden by řekl, jak je podivné, že princip gurukripá tak nesobecky propagují ti, co z něj tak báječně profitují.
Hlavní fintou úspěšného prodejce duchovna je optimální namixování toho, co přirozeně funguje a toho, co je zahaleno magickým uvažováním. Žáci by nepřijali učení, které by nepůsobilo aspoň trošku hned. Proto je třeba dodat první složku koktejlu. Výsledky se dostaví a žáci budou spokojeně a smířeně čekat až do skonání světa na výsledky složky druhé. To, že nám je po ásanách lépe, po meditaci jsme vyrovnanější, po intenzivní meditaci a půstu zažijeme rozličné "stavy", snažíme se s lidmi vycházet a pomáhat jim se výborně využije pro doklad toho, že mantra pracuje, karma existuje, guru je opravdu Bůh a jdž je korábem, jenž nás převede do světa magické blaženosti a božského světla. Při tak krásném slibu jistě každý přehlédne principielní odlišnost obou složek swAmího koktejlu a bude věrně čekat, až To přijde. A na té dlouhé cestě se bude opírat např. o to, že po cvičení ho nebolí záda. Neboť to je jasný důkaz toho, že swAmi je pravý guru. Když to dáme vedle sebe, působí to samozřejmě praštěně, ale namíchané společně v jeho duchovním koktejlu-je to ve výsledku:- božské a čisté učení. Juckes

19 komentářů:

  1. "O karmě Védy neříkají nic"

    Vím, že v Jógasůtrách a v Bhagavadgítě se o karmě píše, ale védy moc neznám a tak jsem jukl na Wikipedii, kde s u hesla Karma píše:

    Karma is not fate, for humans act with free will creating their own destiny. According to the Vedas, if one sows goodness, one will reap goodness; if one sows evil, one will reap evil. ... The conquest of karma lies in intelligent action and dispassionate response.

    OdpovědětVymazat
  2. Ohledně Véd, nemyslím, že by wiki byla relevantní zdroj poznání, na internet píše každý a pod pojem Védy se častokrát schová i pozdější písemnictví a mnoho nepodložených spekulací věřících. Na druhou stranu, nepopírám, že tam někde v textu Véd může být nějaká zmínka, co by se s trochou dobré vůle dala nazvat zmínkou o karmě, ale rozhodně Védy nepracují s karmou jako důležitým prvkem. Přitom karma je v mytologii klíčová. Z toho se dá vyvodit, že nulová či minimalistická frekvence tak důležitého pojmu ve Védách znamená, že s ní tehdejší doba nepočítala. Smyslem Véd je kšeft s Bohy. Jako u ostatních kultur té doby.
    Ale děkuji za podnět, byť Védy a jejich mytologie nebyly podstatou tohoto článku.

    OdpovědětVymazat
  3. karma podle mě teda existuje. je to vlastně zákon akce a reakce. jinak souhlasím, že gurukripa je blbost a vůbec obskakovat mistra a dělat pro něj zdarma, když má miliony je blbost. místo toho by karmajógini měli pomáhat lidem v opravdové nouzi jako třeba sociálně slabším, bezdomovcům, nemocným lidem v nemocnicích a ne dřít zadarmo pro nějakého papeže... achjo...

    OdpovědětVymazat
  4. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  5. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  6. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  7. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  8. myslím, že každý si názor na kvalitu "učenia" vie spraviť sám, stačí si prečítať komentáre k jógasútram: http://www.yoga.cz/publikace/knihy_detail/index.php#book3 -len námatkou som otvoril str. 79-80. Je krásne vidieť to prelínanie Patanjaliho jasných a zrozumiteľných tvrdení s "magickým myslením" ktoré bolo spomenuté hore. O LilA, ktorá má fungovať ako "biblia" pre žiakov škoda hovotiť.

    knihy o cvičení sú práca fyzioterapoeutov, hlavne rakúskych alebo českých,tam bol swAmi len redaktorom.

    OdpovědětVymazat
  9. Před 11 lety jsem byl v Jadanu, tou dobou tam byl Guruji a během satsangu na mě napřáhl ruku a řekl gurukripá. Tak dobrý... du spat a uprostřed noci se proberu a hlavu mám jakoby ponořenou ve vesmíru. Tak nějak nahoře bylo moje vědomí otevřené do nekonečna. Samozřejmě jsem přestal chrnět a využil jsem to pro meditaci. Takových zážitků mám vícero. Je teda fakt, že když jsem byl mladší,(vlastně ještě děcko) tak jsem podobné stavy prožíval, ale to je dávno a od asi 25 mi to nefungovalo. Nejsem nijak fanatický a aktivní účasti v jdž se vyhýbám, bhajanhrátky nevyjímaje.Pokud je pravda, to co se tady řeší, tak je to fakt hustý...

    OdpovědětVymazat
  10. SvÁmího učení je skutečně zajímavý koktejl. Juckes zde zmínil magické myšlení, laickou psychologii a běžnou životní moudrost. Jednou z ingrediencí je také věda. Ve svÁmího učení má věda dvojí význam. Na jedné straně jsou všechny výsledky vědy samozřejmě beznadějně zaostalé a vůči nekonečnému poznání jógy a zašlé moudrosti starých časů nemají valnou hodnotu. Vzpomeňme třeba na letadlo ze satjajugy, které přizpůsobuje svou velikost počtu pasažérů. Na druhé straně, pokud správně pojatá vědecká činnost potvrdí dalekosáhlou prospěšnost JDŽ v boji proti všem nemocem a za světový mír, stává se vědec autoritou, kterou je třeba respektovat a její závěry široce citovat. Tento zdánlivý rozpor, jakož i všechny ostatní rozpory v učení JDŽ, lze ale snadno vyřešit pomocí metody doublethinku, dvojího myšlení (schopnost udržet pohromadě dvě zcela protikladné informace a zároveň oběma pevně věřit, viz. Orwell, 1984).
    Hezkým příkladem spojení vědy a JDŽ je komický text nazvaný "O životech svatých a smyslu psaní biografíí (z hlediska filozofie jógy)", který před pár dny vyšel na oficiálních stránkách JDŽ. Byl vydán v časopise Slovenské národní knihovny a je dostupný také zde: http://www.yogaindailylife.org/images/articles/2011/2011_12/doc/Lila_Amrit_article_SLOVAK.pdf.
    Doporučuji se nejdřív podívat na celý článek z poněkud větší vzdálenosti, jako když listujete stránky časopisu. Vypadá to docela odborně, téměř vědecky. Nahoře prosvítá veliké slovo "BIOGRAFISTIKA", těsně pod tím následuje vznešený název článku, text je prošpikovaný citacemi, vypadá to profesionálně a systematicky...
    Ale zkuste si to opravdu přečíst a uvidíte, že je to ve skutečnosti víc než jen věda. Je to takový test vivéky, správného uvažování. Jestli jste opravdoví jogíni, tak se váš první dojem jenom upevní a budete nadšení. Je ale taky možné, že jste málo zpívali Gurugítu, možná jste dokonce mívali při Khatu Pránam špatně položenou špičku nohy v pozici 6 a zadělali jste si tak na špatnou karmu. Pak se může stát, že si článek přečtete a zaútočí na vás nějaká vikšépa, pochybnost. Konkrétně v mém případě to byla vzpomínka na příběh Josefa Čapka Jak si pejsek s kočičkou dělali k svátku dort. Protože i stručné hodnocení odborné práce si žádá přiměřenou formální úroveň, dovolte mi zde citaci: "To se do takového dortu dá všecko, co je k jídlu nejlepší, všecko, co nejraději jíš, a pak je ten dort nejlepší. Když tam dáš takových nejlepších jídel pět, tak je pětkrát dobrý, když jich tam dáš deset, tak je potom desetkrát dobrý. Ale my si jich tam dáme sto a budeme mít stokrát dobrý dort!"

    OdpovědětVymazat
  11. Základem správné vědecké práce je samozřejmě vždycky guruvákjam, toho není nikdy dost. Není důležité, jestli zrovna píšete doktorskou práci o pevnosti mostních konstrukcí nebo vědecký článek na katedře historie. Citujte guruvákjam, kolik se jich tam jenom vejde! Doplnit Vivékanandou, Jóganandou, zkrátka nějakým dobře stravitelným legendárním jogínem, který už umřel a těžko už na něj někdo něco vytáhne. Samozřejmě krátkou zmínku o Védách, Rámajáně, nebo Mahábháratě - trocha nostalgie po krásných starých časech. Přidat trochu Gándhího, to není nikdy na škodu. I ateisté ho berou za mudrce, tak se vždycky hodí do party - vždyť to byl svým způsobem taky jogín. Vlastně dokonce Mahá......džího žák, když se to tak vezme. Tím je korpus dortu hotový - co jste chtěli říct jste už řekli. Zbývá jenom šlehačka, aby to chutnalo kromě vegetariánů i smradlavým masistům. Tady už musíte trochu zohlednit specifika oboru, kterým se zabýváte. Zvlášť pokud tu vaši reklamu na JDŽ má zaplatit nějaká veřená instituce. Když jste zrovna slovenský biografistik, je sv. Konstantin určitě dobrá volba. K tématu má co říct, navíc pak dílo bude i zdravě ekumenické a vlastenecké. Je vidět, že autorem zmíněného článku je opravdový odborník a jogín. Přesto se mi zdá, že potenciál zkoumaného tématu nevyužil zcela. Chybí tu totiž úplně statistická část, která by s pomocí vysokého matematického aparátu, jako je aritmetický průměr či rozptyl, definitivně prokázala, že vědecké bádání bylo od samého začátku správné a jeho výsledky jsou přesně takové, jak si je badatel na začátku představoval. Ani v tomto případě není vůbec důležité, zda se jedná o mostní konstrukce nebo historii. Zde například mohlo být zajímavé porovnat jednotlivé světce z hlediska poměru počtu zázraků, které jsou jim připisovány jejich vlastními žáky a zázraků, o nichž existuje aspoň jedna zmínka i mimo svaté knihy příslušné duchovní linie a tak definitivně prokázat, že Mahá......dží je ze všech nejlepší. Autora nicméně omlouvá fakt, že jeho článek asi žádný skutečný záměr mimo propagaci JDŽ nemá, proto ani není nutné jej statisticky prokázat. Vzhledem k tomu je upečený dort naprosto vyhovující a chutná přesně tak, jak má správný ruský boršč chutnat.

    OdpovědětVymazat
  12. nuž, k tomuto si stačí pustiť s trochou kritického myslenia swamiji.tv a pripraviť si pred seba vedro:
    boršč sa v tom vedre zázrakom kunjal krije zjaví aj sám:)

    OdpovědětVymazat
  13. Viete je to o rozpoltenosti pánov Šišmu a Nováka ktorý už ani nevedia kde a komu patria na jednej strane pracujú pre ustanovizeň ako je Matica Slovenská ktorá má hájiť Slovákov a propagovať ich vo svete teda jeden z nich určite a na druhej strane sú zarytí gurovia vyznávajúci hinduizmus a majúci radi poslušnosť svojich ovečiek. Tak ako to je, buď sú Slováci alebo Hinduisti ?! Proste bije sa v nich vyše 20ročná posadnutosť, zblúdenie a demagógia žltých habitov, otravujúc ľudí vegetariánstvom a cvičením a na druhej strane vymývanie mozgov a psychickým nátlakom na svojich žiakov a oddanosť im. To im vyhovuje manipulovať z ľudmi, tak čo vlastne sú? SLOVÁCI alebo HINDUISTI ? Ak hinduisti čo už nežijú a nepracujú v Ašrame v Indii, čo ich tu drží?

    OdpovědětVymazat
  14. No je to pravda, po pánovi Šišmovi a Novákovi by v Indii ani krava neštekla. Ale keby nemali čo jesť tak by zabudli aj na celibát a oriešky a bubnovanie nezmyslov, zjedli by aj svätú svätú kravu dokonca aj potkanov, hlad je zlý a zabudli by aj s ďalšími guru na osvietenosť ale čo, im stačí ísť do lesa a tam hulákať Óm, meditovať a túlať sa na seminároch. Treba ich poslať do výroby ku pásu na tri zmeny do automobilky a prísť vyšťavený po nočnej domov. Určite by nemali potom čas na ohlupovanie seba, rodín a druhých to všetko majú Novákovci a spol z nudy. kto sa nudí hľadá aj nemožné. A toto sú ty slávny unudený gurovia.... Ale kde je tá svätožiara ? p.Novák, p.Šišmiš kde ju schovávate, prezradte ?!......

    OdpovědětVymazat
  15. ono je to vlastne o tom že gurovia vlastne sú už deformovaný nič nové nevedia priniesť a tak 20 rokov a možno aj viac len opakujú dookola to čo sa im natlačilo do mozgov, ved sami sú chorí a tú chorobu šíria ďalej. Viete ten článok alebo kniha "O životech svatých a smyslu psaní biografíí (z hlediska filozofie jógy)",od pána Šišmu je vlastne výplodom chorého jogina ktorému dochádza dych to čo vyplodil asi musel čerpať v Střílkach alebo doma na seansiach keď bol pod vplyvom bhadžamov, oriešok a tantier. Vyplodil jogobibliografiu hodnú do šrotu.Pán Šišma vidí zázraky už aj vo voňavých vetroch ak tak prečo on neurobí zázrak? už by to mal spraviť a nie kaziť vzduch v Martinských uliciach. Áno zázraky má aj s Novákom ale v tom že že pozícia v JDŽ im už slabne, každý druhý človek už vidí v JDŽ a najmä v ich menách postrach lebo to nie je už cvičení ale o sekte ktorá manipuluje s osudmi ľudí a to ich vlastne pomaly a isto núti písať na záchranu joginov a gurov a ich samých aj takéto knižné nezmysli no Božie mlyny melú pomaly a isto.

    OdpovědětVymazat
  16. Ľudia naštevujúci kurzy JDŽ hlavne Martinčania dávajte si pozor pred osídlami martinskej JDŽ vedenú ich učiteľmi na čele s guru Novákom-Kripápurím, ŠIŠMIŠOM a NEPLECHOVCAMI môžete skončiť nie za účelom cvičenia pre zdravie a pri vegetariánstve zdravej výžive, turistike, výplachu čriev ale pri sekte a vymývaní mozgov, POZOR!!!!" Joga má byť o cvičení a nie o mesačných poplatkoch, seansách a vymývaní mozgu, bhadžamov, bubnovaní, vyzývaní tantier,vyslovovania ÓM,chodenie po seminároch, dodržiavať celibát a čistotu, nosenia ružencov, uctievanie indických bôžikov, stavať si oltáriky, nechať sa pomenovať indickými menami bôžikov to nie je o cvičení. Ak chcete pocvičte si a hajde domov nezapliesť sa zo satanistami s 20ročnou skúsenosťou vymývania mozgov!

    OdpovědětVymazat
  17. Myslím , že článek nahoře by se klidně mohl napasovat i na křesťanství. Díky za komentář o silném meditačním zážitku v Jadanu. Taky mám víc nepochopitelných mimoslmyslových zkušeností se Swamijim. Je někde psáno že tzv. osvícený člověk musí být morálně bezúhonný. Co když věci nejsou jen černé a bílé, ale i vše mezi tím? KK.

    OdpovědětVymazat
  18. KK, áno dá sa použiť aj na kresťanstvo ale s tím rozdielom že nik Ťa nenúti po omši sa ísť kdesi sa natriasať, prispievať a mať svojho guru na vymývanie mozgu, nútiť ťa k vegetariánstvu, celibátu, čistote, behanie po seminároch, rozvádzať sa a byť na psychiatri kvôli ÓM to som inde tak prepuklo nevidel ako v poslednej dobe v združení JDŽ ktorá začína v okultizme predbiehať aj Svedkov jehovových a iné nevinné združenia.
    http://www.jesus.sk/svedectvi/v-zajeti-okultizmu
    http://www.sme.sk/c/77329/biskupi-jogou-stat-siaha-na-krestanske-dedicstvo.html

    OdpovědětVymazat
  19. Joga nie je nebezpečná iba pre našu dušu. Rovnako na fyzickej úrovni môže praktizovanie jogy znamenať výrazné nebezpečenstvo pre osobnosť cvičenca. A dá sa vlastne joga praktizovať samostatne, používajúc napríklad už spomenutú príručku Kresťanská joga v desiatich lekciách? Je to vôbec možné? Myslím si, že nie! Potvrdzuje to nakoniec i sám autor tejto „znamenitej" príručky, páter Dechanet, ktorý píše: „I keď príručka mnohé predvída, nehovorí o všetkom. Aj obozretný adept sa môže stretnúť zoči-voči s fenoménmi sprevádzajúcimi uvoľnenie určitých energií, môže prežívať duševnú krízu a nenájde vysvetlenie ani radu v knižkách. A nie vždy sa so svojimi otázkami môže obrátiť na ich autorov." Koho teda potom poľský čitateľ požiada o radu? Čo robiť s fenoménmi, ktoré sa tu vyskytnú? No predsa, ako píše Dechanet, „je možné, že mladý človek očarený prvými výsledkami, bude unesený a stratí mieru (najmä čo sa týka dýchania a zadržiavania dychu). Príliš dlhé zadržiavanie dychu môže vyústiť až do zástavy srdca..."

    Na otázku, či sa človek zaobíde bez guru, Dechanet odpovedá: „Väčšina cvičení, ktoré joga ponúka, nepredstavuje žiadne nebezpečenstvo, no stávajú sa nebezpečné dokonca pre zdravých ľudí, ak sa používajú bez miery a uváženia. A čo s chorými? Prítomnosť osvedčenej príručky sa pre jedných, ako aj pre druhých môže ukázať naliehavá, ba až nevyhnutná." Každý, kto sa zaoberá jogou, by si mal byť preto vedomý, že „nedostatok rozvahy a náhlenie sa môžu mať za následok narušenie biologického rytmu a katastrofálnu deštrukciu psychických štruktúr."

    Odkiaľ však nabrať spomínanú rozvahu? Dobročinná, tzv. „kresťanská joga" sa stáva nebezpečná pre fyzické, psychické, ale i duševné zdravie. Ako len čudne v tejto súvislosti znejú Dechanetove slová: „Ak ťa cvičenie nedovádza k šialenstvu, je to iba vďaka obozretnosti guru."
    Ako napr: martinského super neschponého guru "Kripápurího" (že vraj osvietenec a záchranca rozvedených paničiek,slobodných zblúdelých dievčat a mužatiek čo láka do svojej poslušnosti)

    http://www.rozmer.sk/sk/articles/show/826

    OdpovědětVymazat