Skrytá podstata učení sw. Mahešvaránandy

Jedna věc je na učení swAmiho M. zarážející. Tou věcí je značná závislost  jeho učení na "magickém myšlení". Jeho "učení" (ono samozřejmě není ani trochu jeho, jde o stou kopii toho, co vypracovali jeho předchůdci v oranžovém) je založené na vychytralém namixování populárně-duchovního koktejlu o dvou složkách.

První složkou koktejlu jsou věci přirozeně působící-cvičení, laická psychologie, běžná životní moudrost. Zkrátka principy otestované v minulosti, o kterých si můžete přečíst v mnoha levných knihách. Tyto principy jsou odzkoušené, fungují spolehlivě a není na tom co zkazit. Cítíme se dobře po cvičení, máme myslet pozitivně, nehádat se, pomáhat. Nic objevného. Někdy to pomáhá, většinou s tím nic nezkazíme.

Finta je v tom, že swAmi smíchal tyto běžné principy s principy magickými.

Magické principy jsou druhou složkou jeho neoriginálního koktejlu. Také nejsou jeho, jde o práce nejasného původu, někdy kompilace, falsifikáty ze středověku, lidové bajky a vyprávění a tak podobně. Jejich společným rysem je "magické myšlení" Magické myšlení je výraz, který se v psychologii dětí používá na vykreslení toho, jak si dítě bez dostatečných znalostí pomáhá vysvětlovat svět. Ono nejde jen o děti-i lidé v minulosti netušili, jak vzniká hrom a usoudili tak, že jde o hněv božstva.

Princip magického myšlení funguje v józe tak, že se žákům řekne-opakujte si mantru a budete dokonalí jako ten, jehož jméno si opakujete. Souvislost je zahalena magií, nikdo se neuráčil vysvětlit, jak se opakováním jména Toník můžete stát Toníkem, ale žáci věří, že tam jistě působí nějaká magická síla, která je zakleta do "mantry" (častokrát nesprávné-neboť swAmi a sanskrt nejsou přátelé) a jen opakováním téhle mantry se člověk pročišťuje a zdokonaluje.

Podobně karma. O karmě Védy neříkají nic. Ale říkají o ní mnoho texty pozdějších bráhmanů, kteří, a to je s podivem, začali tvrdit, že člověk se rodí do kast na základě jakési magické karmy. Ten podiv vyvolává to, že oni jsou shodou okolností ti, kteří mají logicky zájem na tom, aby byli stále na špičce kastovního systému, ze kterého tak profitují a jistě by neuvítali, kdyby se jim tam snažil vetřít někdo z nižších pater. Odtud karma.

 Další zajímavostí je také to, že karma se dá báječně využít pro využití práce zdarma. Žáci pracují a jejich odměnou bude něco v zamlžené magické budoucnosti. Případně něco ještě magičtějšího-odbourání Já. Je s podivem, že ti, kteří karmu a karmajógu tak propagují jsou shodou okolností ti, kteří na ní nejvíc profitují. (Finančně nebo mocensky)

 Dalším magickým principem je gurukripá. Pokud budete někomu dostatečně podlézat, bude vás mít rád a magicky způsobí, že získáte dokonalost. Zase, jeden by řekl, jak je podivné, že princip gurukripá tak nesobecky propagují ti, co z něj tak báječně profitují.


Hlavní fintou úspěšného prodejce duchovna je optimální namixování toho, co přirozeně funguje a toho, co je zahaleno magickým uvažováním. Žáci by nepřijali učení, které by nepůsobilo aspoň trošku hned. Proto je třeba dodat první složku koktejlu. Výsledky se dostaví a žáci budou spokojeně a smířeně čekat až do skonání světa na výsledky složky druhé. To, že nám je po ásanách lépe, po meditaci jsme vyrovnanější, po intenzivní meditaci a půstu zažijeme rozličné "stavy", snažíme se s lidmi vycházet a pomáhat jim se výborně využije pro doklad toho, že mantra pracuje, karma existuje, guru je opravdu Bůh a jdž je korábem, jenž nás převede do světa magické blaženosti a božského světla. Při tak krásném slibu jistě každý přehlédne principielní odlišnost obou složek swAmího koktejlu a bude věrně čekat, až To přijde. A na té dlouhé cestě se bude opírat např. o to, že po cvičení ho nebolí záda. Neboť to je pro žáka jasný důkaz toho, že swAmi je pravý guru. Když to dáme vedle sebe, působí to samozřejmě praštěně, ale namíchané společně v jeho duchovním koktejlu-je to ve výsledku:- božské a čisté učení.....

Žádné komentáře:

Okomentovat