pátek 16. prosince 2011

Cítím hlubokou lítost


Přišlo mailem od čtenáře:

A co my ostatní?

Patřím k těm 99,9% stávajících i bývalých Svámidžího žáků, mužů a žen, kteří se nedostali do tak nebezpečné blízkosti, ani o pohlavním zneužívání žen neměli žádné potuchy. Jsou nás tisíce a každý z nás si po přečtení šokujících zpráv musí klást otázky typu: Jak dál? Jak se tato svědectví osobně dotýkají mého vztahu k tomuto výjimečnému a – nyní už můžu říci – i výstřednímu muži?

Svámidžího žákem jsem se stal v 21 letech a život se tím tehdy pro mě radikálně změnil. Nejenže jsem se stal ze dne na den vegetariánem, ale začal jsem pravidelně cvičit jógu, přijal jsem bezvýhradně učení o ahimsá (nenásilí) a pomocí jógy jsem si vyřešil řadu osobních problémů. Do Střílek jsem jezdil pravidelně každý rok v létě na jeden či dva týdny, účastnil jsem se satsangů, jezdil na víkendové semináře a přednášky. Začalo to roku 1997 a v následujících letech se v mém osobním životě a duchovním vývoji se odehrála spousta věcí, jež mě nakonec v roce 2005 přivedly k definitivnímu rozhodnutí JDŽ opustit. Hlavním impulsem byla konverze ke křesťanství, kterou jsem prožíval velmi silně. Mnoho dobrého z nauky Svámidžího jsem si ovšem uchoval, cvičím jógu, jsem vegetariánem a pohled na materiální svět, který jsem si pod jeho vlivem vytvořil, stále považuji za pozitivní alternativu k nešvarům dnešní civilizace. Ke Svámidžímu jsem proto i nadále choval velký respekt a z povzdálí pozoroval , jak si vede on a jeho dílo. I proto jsem se včera dostal na tento blog a zůstal jsem nad tím, co se zde píše, stát v naprostém šoku.

Až posléze se mi vybavila jedna zkušenost, je to jenom drobný střípek, který přeci snad jenom může přispětdo celkového obrazu. Dobře si pamatuji, jak jsem slyšel ve Střílkách jednu z dlouholetých žákyň (Ixxxx Mxxxxxxxxx) jen tak mimoděk prohodit pár slov v tom smyslu, že Svámidží rád vyhledává společnost mladých žen. Nebyl jsem ochoten tuto informaci domyslet do všech důsledků, vnitřně jsem chod takových myšlenek zastavil a řekl si: "Je to husa, neví, co povídá, má příliš bujnou fantazii". Nakolik šlo již tehdy o tajemství sdílené v různé míře zasvěceným kruhem osob blízkých Svámidžímu, ať posoudí jiní...

Co dál? Lidská selhání patři k našemu životu (o katolické církvi a jejích hodnostářích to platí v poslední době zejména!), takže nic k neuvěření. Co mě ale hluboko zasáhlo, je fakt, jak se mohlo stát něco takového zrovna jemu, člověku, který si osoboval vysoký duchovní a morální kredit, jímž - snad? - i do určité míry disponoval. To zůstává pro mě naprosto nepochopitelné a neslučitelné s mými představami o sanjásinovi (duchovní osobě oddané Bohu). V případě Svámidžího, který se prohlašoval za seberealizovaného duchovního mistra, to považuji za fatální selhání. Necítím se být v obla sti sexuality prudérním, ani nejsem žádný svatoušek, který by si nárokoval právo někoho jiného kritizovat, tady ale v hloubi duše cítím, že se dělo něco strašného: docházelo k vědomému POŠLAPÁVÁNÍ lidské důstojnosti a ZNEUŽÍVÁNÍ těch nejčistších lidských ideálů, a to vše pod pláštíkem těch NEJVYŠŠÍCH duchovních hodnot!

Jak jsem již uvedl výše, i po opuštění nauky JDŽ jsem k Svámidžímu pociťoval velký respekt a různé výstřelky v jeho chování, megalomanské plány, pěstování kultu osobnosti či image světového ochránce míru a šiřitele mezináboženského dialogu jsem si do značné míry ospravedlňoval jeho odlišnou indickou mentalitou a vžitými kulturními vzorci, ovšem taky jeho vševědoucností, vnitřní svobodou ducha a dětsky čistou naivitou... Teprve nyní, ve světle nových skutečností si připouštím, že jeho sexuální excesy jsou ve skutečnosti jenom vrcholem ledovce a jeho osobnostní charakter je mnohem složitější a obsahuje i temná zákoutí.

Ovšem to patří k (padlé) lidské přirozenosti, které podléháme všichni bez rozdílu a je úkolem každého z nás s ní bojovat. Cítím hlubokou lítost nad postiženými ženami, je mi líto nás ostatních, že jsme ztratili víru, že je možné vybudovat ráj na zemi, a jsem smutný nad poznáním, že náš svět má o jednoho světce míň. Držím mu palce, aby svou dharmu zvládl!

-step-

3 komentáře:

  1. Moc dobře napsaný. Jenom pro doplnění: bylo mi pořád divné, že ani Mahéšvaránanda, ani JDŽ nemají profil na Wikipedii. Asi to svědčí o sektářském prostředí, v němž se nestrpí, aby se o nich šířily nekontrolovanou cestou šířily informace. Nevím, do jaké míry disponuje subjekt právem nesvolit k svému profilu na wikipedii, ale fakt, že o Mahéšvarándovi se nezaujatý zájemce mohl dočíst pouze na oficiálních stránkách JDŽ, o něčem svědčí. Díky aspoň za tento blog! Stejnak si ale myslím, že nějaký text na wikipedii by se měl časem objevit. Mají ho tam i jiné sekty.

    OdpovědětVymazat
  2. Profil na wikipedii maji (aspon v anglictine).
    http://en.wikipedia.org/wiki/Swami_Maheshwarananda
    Kdyz jsem se dozvedel o tom skandalu na jare tohoto roku, tak jsme s kamaradem pridali odstavec kontraverzi s odvolanim na sexualni skandal swAmiho. Jejich IT clovek podal protesty - biografie zijicich lidi podleha urcitym pravidlum a vec se stala moc komplikovanou, tak jsme toho nechali nez znovu vyvesovat kazdou druhou hodinu co oni to dali dolu. Na druhe strane, velice to pomohlo nasemu anglickemu foru s google ratings :) na zacatku naseho fora. Cili oficialni profil tam bude, pravdivym dodatkum o sexualnim skandalu se budou snazit branit zuby nehty. Kdyby s tim clovek chtel opravdu neco delat, asi by to slo, ale muselo by se odvolavat a ukazat wikipedii vsechny podklady a znovu se odvolavat po jejich odvolani atd. Nestoji to za ten cas ,penize (time is money :) a energii. Je lepsi si ty zdroje nechat pro pripady opravdove nutnosti - jako pripadna soudni rizeni atd.

    OdpovědětVymazat
  3. Možno českú wiki niekto podcenil, ale v anglickej mutácii profil je:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Swami_Maheshwarananda

    OdpovědětVymazat