úterý 14. února 2012

Guruvirus

Když čtu poslední příspěvky-o nešťastné matce, co podlehla kouzlu automechanika z Indie nebo ty od Ufa-vede mě to k zamyšlení nad morálkou lidí, kteří zůstávají v Jdž.
Jejich morálka podle mě vykazuje závažné trhliny.
První je necitlivost. Dívky co byly automechanikem zneužity jsou považovány za blázny, lháře a kdoví co ještě. Na základě čeho? Na základě líbezných řečiček? Proslovů, které automechanik rozdává na všechny strany? Proslovů, kde bez skurpulí chvíli říká to a chvíli ono-jak se mu to zrovna hodí.......(Mějte děti, je to krásné-nemějte děti, děti má každé zvíře, mějte partnera-nemějte partnera, starejte se o společnost-jaké bude něštěstí, když nebudete dost cvičit a neosvítí vás....)Mnoho z nás zná dívky líp, než toho automechanika, co pohodlně sedí na vyvýšeném sedátku a udílí knížecí rady.

Pokud někdo zůstává v Jdž-měl by si poctivě říci-jak vím, že jsou dívky nedůvěryhodné-nejsem spíše obětí sebepropagandy automechanika? Obětí vlastního snu o někom dokonalém?...........Můžu vůbec jako morální člověk zlehčovat a ignorovat zpověď Evy? Jaké mám morální právo to ignorovat, když vím, že vedení Jdž zatajuje všechny informace, vyhrožuje Evě (byť nepřímo, jak Eva sama uvedla) a snaží se mě přesvědčit, abych si informace sám nehledal (že, pane Repko.......).....co to má společného s morálkou a slušností? Jak může někdo hrdě říci-jsem členem organizace, která ututlává všechno jenom proto, aby vypadala dobře na veřejnosti.......organizace, která člověku, který měl problém řekne-dej si bacha, jak si to nenecháš pro sebe-budem se muset bránit......takovou větou se oranžová sádhví vyloučila z okruhu slušných lidí jednou provždy.......ahimsa paramo dharma? Jak vyšitá........

Pokud někdo zůstává v Jdž, protože je mu tam hezky, má tam přátele, celý život tomu obětoval, ano, to se dá pochopit. Ale takový člověk by si měl přiznat, že mu je jedno, jaká je pravda-je tam proto, že mu Jdž nahrazuje rodinu a společenství. A jestli automechanik dělá to či ono-je to vlastně jedno. Hlavně že je tam hezky. OK. Tomu se nedá nic zazlívat. A takových tam zůstává asi většina.
Proti nim ani já, ani Šiša nebo Ufo jistě nic nemáme. Ale tihle lidé zase nemůžou očekávat, že se do toho nebudeme plést. Že necháme automechanika a jeho kumpány dál dělat nerušeně jejich byznys. Nenecháme. Ne z nějaké infantilní trucovitosti, kdy naší zábavou je bořit ostatním bábovičky......snažíme se spíš bořit vzdušné zámky, které přinášejí profit v miliónech EUR. Které přinášejí někdy i rozvrat rodin. Osamocení mnohých žen mezi 30-50 lety, co mohly mít děti a místo toho se jen plouží od semináři k semináři a jejich jedinou radostí je obětovat penízky u nohou automechanikových. Vy jste si jich ve Střílkách nevšimli?........ Snažíme se také bořit vzdušný zámek lidí, jako je pan Zanáška, který se chce dle svých slov stát kůží na boty svého gurua a s radostí indoktrinuje nováčky na svých seminářích podobnými perlami. Likvidovat svou osobnost aby se stal něčím víc. Na základě čeho? Fantasijních spekulací a proslovů obchodníků s posvátnem-že jich na světě je........A taky se snažíme bořit vzdušné zámky snílkům, kteří prahnou po návratu starých dobrých feudálních časů, plných báječně vysoké dětské úmrtnosti a svévole vládců. Pokud budu mluvit za sebe-je tu pořád dost důvodů psát. Ale pokud chce mít pan Lajka a spol jen klid na svou práci-pak je mi líto. Pokud se začnete chovat jako slušní lidé a komunikovat otevřeně s věřejností a s členy, pak tu šance je. Pokud budete pokračovat ve své podloudné činnosti-musíte čekat, že se lidi ozvou a nebude se jim to líbit. To je vše..........
Juckes

32 komentářů:

  1. Ano pane Juckes, mate ve spousta věci pravdu ale chtěl bych zde něco říct co by možná také bylo nutně říct. Je jasné že automechanik aneb "falešný swami" použil své indické charizma a pro svůj prospěch léta zneužíval krasné mladé holky-devotee jako asi každá jiná bestie podobně jak Berlusconi. Jenom že musím zde zdůraznit že automechanikovi se vše výborně dařilo (přes 40 let!!!) protože se mu lišáckým způsobem povedlo zblbnout takové krasné holky kterým jen říkal co měli dělat a holky to jako husy či poslušné slepice dělali a dělali a léta mlčeli... neposlechli svůj opravdový vnitrní, hlas skutečného guru a teď za vše může automechanik.... no ano ale...! Samozřejmě automechanik musí svou karmu odpíkat ale nikdy také nezapomínejme že nebýt takových náivných holek by se nikdy tak lepé automechanikovi nedařilo. Samozřejmě ne jen krasné holky mu to umnožňovali ale i všechny ostatní kteří nezištné pracuji a pracovali pro svého guru a odevzdávají mu vše v nadějí že je osvobodí. Hmmmm! Zkratka chci říct zmatených pomatenců na teto planetě také vždy bude dost a prave i oni bohužel umožňuji ten guru-virus šířit. Jen se podívejme - jakýkoliv Ind přijede do Prahy v oranžovém rouše tak je okamžitě postaráno o slávu a ani nemusí vyjíždět už z Čech. Někomu požehna a dá par duchovních jmen a to bohatě stačí ... tyto spirituelní pomatenci už pro něho udělají vše co potřebuje. Nic není zadarmo a žádný zvuk neuděláte jen jednou dlani. Toť vše, děkuji. K. S.

    OdpovědětVymazat
  2. Tradičně široký záběr a dokonalé vyjádření!
    Nenecháme!
    Dovolím si přidat jen maličkost k té většině - těm "dobrým lidem", co v JDŽ zůstávají, poněvadž je jim tam i po tom všem tzv. "hezky". O ně se opírá vedení ve svém jednání, odvolává se na ně, jejich zájem a přítomnost potvrzuje smysl a existenci organizce atd. atd. Oni papouškují, co jim vedení řekne, aniž by sami pátrali po faktech, zamýšleli se nad souvislostmi. A pokud přece pátrají a zamýšlejí se, nacházejí nesrovnalosti, stále jim to nestačí a budou mě ještě přesvědčovat o opaku, co k tomu dodat? Co mně zbývá? Přijmout jejich pragmatismus, jejich "nový jazyk"? Pak nejde o žádnou jógu, ale o sešlost typu venkovské pouti asi jako v Prodané nevěstě. A to nemohu nekritizovat, protože já jsem přišla za jógou!

    OdpovědětVymazat
  3. Ufo má pravdu. Ta neškodná většina není zase tak neškodná.......Přesně vystiženo-mlčící většina, která napadá jako satana každého, kdo pípne proti jejich pánubohu s image rišiho a s bříškem i chováním maharádži........Nevšímavá vůči těm nešťastnicím, co vyměnily rodinu, nebo možnost rodinu vůbec založit, jen proto, aby se v podřepu plížily v dlouhém řadu směrem k papalášovi, co si hoví na sedátku jak feudál a ledabyle od nich přijímá obálky s prašulema. Přitom má tu drzost je ještě odhánět potom, co mu dají příspěvek-aby nezacláněly. Primitivní arogantní chování povýšence-nic víc. A tyhle ženy jsou přesto ve své iluzi někdy i šťastné. Až povýšenec zemře jako všichno ostatní-dojde jim-Bože, co jsem to udělala-vždyť jsem mohla vychovat děti a mít hodného muže-a namísto toho jsem jen proflákala život na seminářích a proseděla ho při meditacích (tzn. ve svých představách) Nikoho mi není tak líto jako těhle žen...........a mlčící většina je ještě utvrzuje v tomhle chování......jak je to super, že máš čas na cvičení, nebolí tě pak záda.......a jsi klidnější-no bodejť ne, když místo starosti o děti se starají jen o svoje vlastní "osvícení"Kolik je tam takových žen-no jen ve Střílkách právě teď minimálně dvě-tři............A jestli se pan Lajka a spol ptají, proč trávíme čas takhle a nenecháme je "pracovat" tzn. makat zdarma na úkor vlastní rodiny pro automechanika a jeho nehynoucí slávu-odpovídám za sebe-právě pro (a nejen) tyhle ženy........
    Juckes

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Šiša také má pravdu.
      Juckes
      Ufo má pravdu, Juckes také.
      Šiša
      Juckes má pravdu, Šisa také.
      Ufo

      Vymazat
  4. Juckes píše o tom, že lidé zůstávají v JDŽ proto, že je jim tam hezky. Já to napíšu tvrději - JDŽ je pro ně droga. Drogy lidé berou proto, že jim dělají dobře, protože je dostávají do sfér, které se nemůžou rovnat šedému každodennímu životu. Pomáhají jim vymanit se z beznaděje všednosti a zažít něco krásného. Přesto ve společnosti existuje poměrně široký konsenzus na tom, že se máme snažit tyto lidi přemlouvat, že nedělají dobře. Proč to ale vlastně děláme? Protože jim závidíme jejich krásné stavy rozšířeného vědomí? Protože tajně závidíme drogovým bossům jejich moc a vliv a chtěli bychom být jako oni, mocní a bohatí? Protože jsme nedosáhli výšin drogových extází a tato nevědomost nám brání ve "správném poznání" toho, co je pro člověka dobré? To asi ne. Důvod je jiný - máme zkrátka pocit, že se to nakonec nevyplatí. Vidíme kolem sebe, kam dlouhodobé užívání drog vede a nechceme, aby takto lidé končili. Uvědomujeme si současně morální nepřijatelnost drogového byznysu. Donekonečna opakujeme ve sdělovacích prostředcích, že kouření nebo alkohol škodí zdraví. Přestože nakonec respektujeme právo každého člověka na svobodné rozhodování, tak se snažíme o to, aby náš názor nemohli přeslechnout. Kritiku postavenou jenom na tom, že se přitom opakujeme a tedy nemáme už co nového říct, těžko budeme brát vážně. Je příznačné, že nejzapálenějšími bojovníky proti drogám bývají lidé, kteří si závislost zkusili na vlastní kůži a na vlastní zdraví. Kupodivu nás většinou nenapadne tyto lidi shazovat jako bezpáteřní převlékače kabátů. Uvědomujeme si, že jejich špatná zkušenost jim naopak dodává věrohodnost a těžko budeme podezírat právě tyto lidi z nějakých vedlejších, podlých úmyslů.
    Mimo zdravotních důsledků spočívá další past drogové závislosti v tom, že chemicky navozené stavy vědomí nejsou skutečné, nejsou pravdivé a člověk se v nich vzdaluje od reality. Názor většiny lidí je takový, že člověk by se měl snažit pohybovat v mezích skutečnosti. Když to nedělá, připadá nám přirozené obrátit se na odborníky v psychiatrii. Jejich prvním úkolem je diagnóza. Nepřekvapí nás přitom, že psychiatr bude pacienta vyšetřovat z hlediska "pouhého" rozumu a reality tohoto světa. Těžko od něj budeme chtít, aby si nejdřív taky šlehnul, protože jen potom bude mít dostatečně široké (nad)vědomí, aby problém odpovědně posoudil. Tím nijak nepopíráme svobodu přesvědčení a nekonečné možnosti vesmíru, který nás přesahuje. Jen vycházíme z teze, že když lékař zjistí nějakou "závadu" na tomto světě, tak nemáme důvod věřit, že z hlediska nějaké jiné dimenze může být takový člověk naopak duševně zdravější, než psychiatr sám. Je to myslím praktický přístup, který přitom nijak nevylučuje působení sil, které neznáme. Pouze předpokládá, že jsou-li tyto síly skutečně relevantní, projeví se i v hrubém světě aspoň tak, abychom jejich nositele neposlali neprávem do blázince.
    To, o co se tady snaží Juckes, Ufo nebo já, připomíná takový malý jógový Drop-in. Bohužel nemůžeme nabídnout metadon ani výměnu jehel, ale vzhledem k mentální povaze drogy jenom holá slova.

    OdpovědětVymazat
  5. Velmi výstižné přirovnání, bez diplomatických změkčovadel, nazvání věci pravým jménem, díky, Šišo:) Paralela s drogama fakt sedí, akorát odvykání po celoživotní intoxikaci automechanikovou "sedláckou" jogou je asi trochu nad síly většiny dlouholetých uživatelů. I Čidánand když odcházel, tak stále ještě psal jak v odvykacím delíriu .......
    Juckes

    OdpovědětVymazat
  6. Dovolte mi ještě krátkou poznámku o té slušnosti. Myslím, že lidskost se začne hroutit už ve chvíli, když ji na čele hodnotového žebříčku nahradí něco jiného. Ať je to zdánlivě sebevznešenější hodnota. JDŽ se podle mého názoru nedostala do křížku s morálkou až v tomto skandálu. To je jen důsledek, který by se dřív nebo později v nějaké jiné podobě stejně projevil. JDŽ se dostala do rozporu s lidskostí a morálkou už ve chvíli, kdy vyhlásila princip nezpochybnitelné autority gurua, jehož je potřeba následovat za všech okolností. Už tehdy se z nich (a tehdy mě samotného nevyjímaje) staly potenciálně všehoschopné bestie. Pamatujete si všechny ty svámího "story" ve stylu biblického příběhu o obětování Abrahámova syna? Obětuj třeba život, protože to bůh - guru prostě chce a pointu se možná dozvíš potom? Jestliže se vůdcové JDŽ řídí svámího učením opravdově (a možné to je, však jsou to ti "nejlepší" a vyvolení), potom můžeme být spíš rádi za to, že se svámí chová ještě relativně "rozumně". Je to hra s ohněm. Jestli budeme mít smůlu a v rámci smývání karem svých žáků na sebe vezme nevhodnou nemoc, například Alzheimerovu, potom teprve půjde do tuhého a my si tady ještě vzpomeneme na staré dobré časy, kdy jsme psali o "měkkém kultu". My tady tak nějak pořád doufáme, že přece jeho žáci nezajdou tak daleko. Ale nezapomínejme na to, že vyznávají učení, podle kterého MUSÍ zajít naprosto kamkoliv, bude-li si to guru přát. Z jejich hlediska je otázka chování k "nějaké" Evě Vrbové naprosto marginální, pokud nad tím stojí jasné instrukce mistra. Taky neustále kroutím hlavou nad tím, kolik dokážou prominenti JDŽ slevit z obyčejné slušnosti, to prostě hlava nebere... Naprosto souhlasím. Ještě obludnější mi ale připadá skutečnost, že přitom tito lidé ve skutečnosti jednají zcela v souladu s učením JDŽ, resp. s jeho hlavním bodem (jiné části učení sice paradoxně pošlapávají, ale ty jsou podřazené hlavnímu principu).

    OdpovědětVymazat
  7. Na stránkách http://psychologie.cz/o-sektach-aneb-kdo-hleda-najde-leccos/ je článek, který pěkně popisuje problematiku sekt – varovná znamení, osobnost vůdce i jak se vyrovnat s odchodem.
    Zebra

    OdpovědětVymazat
  8. Bohuzel, spousta z vas take prispela aby vaš svami-automechanik udelal svou slavu jakou udelal - ted ho kritizujete. Ano, to je hezky ze ho kritizujete ale zdaleka on neni jediny ktery za to muze - vy jste mu to svou naivitou umoznili. Pokud jiny vasi rady nechteji tak je nechte byt - at si kazdy dela co citi za spravne - nechte jim svobodu vule se rozhodovat podle sveho svedomi, vedomi a zkusenosti. Vy mate sve zkusenosti, oni maji sve. Nabidnete ale nenutte. Meli byste se trochu vice zabyvat svoji naivitou a posetilosti a ne jen za vse muze Svami Maheš. Poucte se a jdete dal. Automechanik delal svou karmu jak "nejlepe" umel a za to se bude pred Bohem vyzpovidat jako kazdy z nas. Zda se mi ze tady chybi trochu vice sebereflexe...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že väčšina z nás svoju sebareflexiu a sebaspytovanie už má za sebou a nepotrebuje ju vo svojich príspevkoch zvýrazňovať a stále si sypať popol na hlavu - načo? Komu to prospeje?
      Samozrejme, že svojou účasťou v dave sme prispeli k swamiho sláve a tento blog je len náplasťou, ktorá nám pomáha zahojiť si rany na duši, spôsobené precitnutím z jógovej ilúzie. A nik tu nedáva vinu len swamimu, to je určite skreslená interpretácia.
      Predovšetkým ale v prvom rade zo svojho uhla pohľadu popisuje dianie v sekte JDZ. A myslím, že treba ukázať práve ešte stále zostávajúcim členom JDZ, že tento iný uhol pohľadu existuje, že nie všetci vidia v ich guruovi živého boha, dokonalého, všetky časy vidiaceho, vševedúceho a všemohúceho, inkarnovaného rišiho či samotného Šivu, ale že to je normálny človek, ktorý možno niečo pochopil, niečo realizoval, niečo dokázal, ale božské atribúty mu preto priraďovať netreba - a ak by i ano, tak treba dať na známosť, že okrem nich má jeho pôsobenie ešte i tienistú stránku a treba informovať i o nej.
      A nech sa každý rozhodne podľa seba, to naozaj neviem, ako by som trebárs ja cez blog mohol niekoho do niečoho nútiť, maximálne tu môžem len zverejniť svoj názor, nič viac... A môžem len dúfať, že to niekomu pomôže.

      Vymazat
    2. Kdo ví, že jsme jako jednotlivci průběžně neměli výhrady k některým praktikám? Kritizovat mohu jen to, o čem vím, že se děje, nejlépe čeho jsem svědkem. Slušnost také velí nechtít po druhém, čeho sám nejsem schopen. Takže dohromady vzato - kritizujeme to, co je pro nás nepřijatelné, poněvadž sami tak nemyslíme a nechováme se tak (jsme si toho dobře vědomi - sebereflexe). Zobecnění typu "...vy jste mu to svou naivitou umožnili" znamenaná, že už vstup do této společnosti byl naivní. Dá se to tak říct, ale není pak vstup do jakéhokoliv vztahu naivní? Kdo si je jist správností své volby? Je naivita a priori vinou, nebo je vinou její zneužití? Někteří byli pouze na okraji, jiní blíž - nelze zobecňovat. Nepochybuji, že se každý už na začátku zamyslel nad mírou svého podílu. Konečně diskutujeme už téměř rok! Nezdá se vám právě toto naivní a pošetilé? Při vědomí toho, oč zde běží, by to však vyjadřovalo negativní hodnocení našeho postoje. Jistě se najdou i příspěvky, kde se zmiňujeme o své naivitě a pošetilosti.
      Kritika se nesoustředí jen na jednu osobu. Také zde nikoho k ničemu nenutíme. Poučili jsme se a jdeme dál.

      Vymazat
  9. Jak můžete někoho nutit pomocí webových stránek, proboha? Myslím, že smysl tohoto blogu je ve sdílení informací, které by jinak zůstaly nevyřčeny, to je vše. Pokud někdo mít pocit, že ho tyto informace k něčemu neovladelně nutí, ať s klidem odejde.

    OdpovědětVymazat
  10. Předchozí pisatel zapomíná na dvě věci, kdyžtak mluví o tom abychom žili a nechali žít - nabízeli ale nepřesvědčovali násilím.
    Zaprvé: jsme na internetu, a nevšiml jsem si že by tu někdo radikálně vyřvával "vzdejte se Svámídžího a vykašlete se na jeho jógu, jinak přijdete do pekla".
    Tady to je, zůstane, a díky možnostem internetu musí zůstat jen nabídka. Kdo nechce číst, toho tu nikdo nedonutí.
    Zadruhé: Myslím že všichni co tu píšou, dostatečně řeší svoji vlastní vinu na celé věci - vlastní naivitu a hořkost procitnutí. Netřeba mít tu web plný nářků a stesků, jací jsme byli hlupáci a jak si sypeme popel na hlavu.
    Bývalí žáci si dost užívají hryzavé vzpomínky na promarněná léta, ušlé příležitosti a pochybnosti co dál - kolik ze Svámídžího učení se dál hodí k normálnímu životu, a kterak zaplnit vákuum vzniklé odhozením nadbytečného nebo škodlivého.
    Nebo aspoň já si toho dennodenně užívám vrchovatě.
    Fakt k tomu nepotřebuju pobídky stylu "ale tvoje vina je to taky, tak koukej držet zobák".
    No a ne-žáci, po těch tu snad žádné přiznávání viny požadovat nebudeme.

    Třetí věc.. nechat Svámídžího karmu Svámídžímu a řešit si tu svou?
    A jak k tomu přijdou další zneužití? Nebo další neprocitnuvší?
    Pokud předchozí pistael žádá, abychom si všichni hleděli svého a zametali si před vlastním prahem, pak mu nic nebrání aby sám šel příkladem: stáhl se do ústraní a přemýšlel o svém podílu na celé věci. Nebo aby četl...ale nekritizoval.

    Všem ostatním přeju, ať co nejrychleji a co nejméně bolestně najdou cestu z toho všeho.
    Ten, jemuž se pořád ještě líbí jméno Vivék-purí.

    OdpovědětVymazat
  11. Předchozí pisatel zapomíná na dvě věci, kdyžtak mluví o tom abychom žili a nechali žít - nabízeli ale nepřesvědčovali násilím.
    Zaprvé: jsme na internetu, a nevšiml jsem si že by tu někdo radikálně vyřvával "vzdejte se Svámídžího a vykašlete se na jeho jógu, jinak přijdete do pekla".
    Tady to je, zůstane, a díky možnostem internetu musí zůstat jen nabídka. Kdo nechce číst, toho tu nikdo nedonutí.
    Zadruhé: Myslím že všichni co tu píšou, dostatečně řeší svoji vlastní vinu na celé věci - vlastní naivitu a hořkost procitnutí. Netřeba mít tu web plný nářků a stesků, jací jsme byli hlupáci a jak si sypeme popel na hlavu.
    Bývalí žáci si dost užívají hryzavé vzpomínky na promarněná léta, ušlé příležitosti a pochybnosti co dál - kolik ze Svámídžího učení se dál hodí k normálnímu životu, a kterak zaplnit vákuum vzniklé odhozením nadbytečného nebo škodlivého.
    Nebo aspoň já si toho dennodenně užívám vrchovatě.
    Fakt k tomu nepotřebuju pobídky stylu "ale tvoje vina je to taky, tak koukej držet zobák".
    No a ne-žáci, po těch tu snad žádné přiznávání viny požadovat nebudeme.

    Třetí věc.. nechat Svámídžího karmu Svámídžímu a řešit si tu svou?
    A jak k tomu přijdou další zneužití? Nebo další neprocitnuvší?
    Pokud předchozí pistael žádá, abychom si všichni hleděli svého a zametali si před vlastním prahem, pak mu nic nebrání aby sám šel příkladem: stáhl se do ústraní a přemýšlel o svém podílu na celé věci. Nebo aby četl...ale nekritizoval.

    Všem ostatním přeju, ať co nejrychleji a co nejméně bolestně najdou cestu z toho všeho.
    Ten, jemuž se pořád ještě líbí jméno Vivék-purí.

    OdpovědětVymazat
  12. Ještě k anonymu z 15.2., 03:32
    Apelujeme - vyzýváme k zamyšlení, k revizi toho, co se událo. To je přece něco jiného než nutit. Má snad někdo pocit, že je zde k něčemu nucen? Pak by to mohl být jedině jeho rozum, soucit, láska... a hlavně svědomí, co ho nutí revidovat. Diskuse nemá žádné prostředky k donucování, vstup do ní je dobrovolný. Pokud se někomu na této diskutující menšině zdá, že projevuje málo sebereflexe, nechť srovná, kolik jí je u kritizovaných!

    OdpovědětVymazat
  13. Zajímavá logika anonyma......pokud použijeme šišovu komparaci s drogama, tak: dealer a hlavní obchodník je z obliga. Hloupí narkomani si za to můžou (trochu jako v písničce od Fanánka-stejně si sami za to holky můžou, že nechtěj po vsi chodit s Petrem Průšou....)A karma si pak stejně dealera podá, tak vo co de, že jo....:) Jinak, jasně, sám za sebe můžu říct-byl jsem trouba, že jsem žral takové pitomosti, spokojen? :-D
    A teď se mám jít proto zahrabat do soukromí a tiše sledovat, jak dealer buduje svůj byznys, vysává prachy z lidí, oblbuje důvěřivce-a při tom všem věřit jeho pohádkám o tom, že si karma najde viníky sama? Trochu zvláštní logika.....

    OdpovědětVymazat
  14. Nikdo nerikal ze nemate sirit pravdu ohledne S.M. - to je prece dobre. Jen se mi zda ze prilis moc analizujete chyby S.M. nebo Jdz. Mnohem lepe znate sve iluze, chyby, pouceni, zkusenosti a proto si myslim ze je lepsi psat vice o tom a ne koncentrovat se na chyby jinych.

    OdpovědětVymazat
  15. Smysl fóra vidím v komunikaci mezi lidmi - vzájemně se informovat, varovat, podpořit se, ulevit si pokusem o vtip nebo si - a proboha, proč ne - i zanadávat, vždyť je to přirozené. Píšeme tady o drsném zneužívání různého druhu a na to se hodí i drsná slova. Různé stesky na to, že jsme někdy příliš neuctiví, že snad lidi do něčeho nutíme, volání po veřejné sebekritice a podobně mi bez ohledu na jejich oprávněnost připadají docela malicherné ve srovnání s podstatou této kauzy. Je to jako přijít po zemětřesení do rozbořeného domu a vynadat majiteli, že nemá v pokoji uklizeno.
    Lidé, co zůstali v JDŽ, ale i návštěvníci bez vztahu k JDŽ, stoupenci různých alternativních filozofických směrů, kteří sem někdy píší, samozřejmě mají právo nás kritizovat. Kritika je nenahraditelná, jak ostatně ukazuje JDŽ sama. Jenom bych byl raději, kdyby se věnovala víc podstatě věci.
    Někteří z nás sem začali psát poté, co jim jejich dům zbořilo zemětřesení. Pro mě to nejsou žádné prázdné intelektuální dýchánky ve stylu dr. Solferna, kterými si tady krátím dlouhou chvíli. Celá tahle kauza je pro mě obrovské životní trauma a toto fórum mi v prvních měsících pomohlo, abych se z něj vůbec nějak vzpamatoval. Nemohu to proto celé odbýt filozofickými úvahami, že každý máme svou karmu, každý jednáme svobodně a za svou bolest si můžeme sami. A pokud jde o ten popel na hlavě, má Vivékpurí naprostou pravdu. Ztratil jsem 15 let života v honbě za iluzí a nikdo mě do toho nenutil. Ta lítost se nedá popsat a ponesu si ji až do hrobu. Má vina a odpovědnost za vlastní život je nezpochybnitelná a když ji vysypu na blog, nic z ní neubude a nikomu to neprospěje.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím s Vámi,napsal jste to pěkně.Píšu své komentáře trochu z nadhledem,protože mám pocit,že nejtěžší mám za sebou.Plácal jsem se v tom deset let.Vznik blogu a informace o skutečnostech(příběhy žen) mě šokovaly.Současně jsem pocítil úlevu,že jsem se nemýlil,že moje znechucení byla zdravá reakce.Byl jsem vžy trochu outsider co si všímá,přemýšlí a pokládá otázky a také rád dělám věci jinak.Bylo otázkou času a mého rozhodnutí,kdy se odstřihnu.Neměl jsem tolik zkušeností jako mám dnes a tak jsem nevěděl jak to bude těžké.Přerušil jsem všechny kontakty,ale ono to pokračovalo.Těžko se mi o tom píše,protože to jsou zkušenosti o kterých se málo ví a také nechci na sebe přivolat nelibost čtenářů.(takže to prozatím stačí) Díky(Vám všem) za Vaše příspěvky,mohl jsem rozvinout některé otázky a odpovědi do dalších fází a celkově je to pro mě přínosné,jakkoliv to bylo nepříjemné a děsivé.A fakta zůstavají děsivá...A rozhlédněme se kolem sebe..Zneužití moci,manipulace....Jak s tím naložíme je velká výzva a to se vztahuje i na osobní příběh.I když jsem se ,,osvobodil,, z jednoho systému,jsem otrokem jiného,většího,stejně obludného.Ale jsem neposlušný otrok a to mě dává jistou naději. P.S.Jesti se budete trápit po zbytek života je vaše volba a já ji respektuji.Nezlehčuji prožitky,traumata žádné bytosti ale je škoda času trýznit se,když mám možnosti s tím naložit jinak.Byl jste podveden ,obelhán a zneužíván(tak jako všichni).Začněte třeba tím,že pojmenujete co se stalo.Vše začíná rozhodnutím .Z mého pohledu jste na tom lépe než ti co stále věří ve stranu nebo strýčka nebo cokoli co se jim předkládá a vzdají se vlastního úsudku.Blbost je globální,ale můžeme jim to mít za zlé? Mějte se fajn Pepíno

      Vymazat
    2. Asi jsme všichni tady byli v rámci JDŽ trochu "nestandardní" ovce, jinak by nás tady dnes nebyla taková menšina. Nebyli jsme méně oddaní, méně přesvědčení, spíš asi jenom ochotní vidět i to, co ostatní vidět nechtěli. A stejně se myslím chováme i v těch ostatních otroctvích, ve kterých musíme žít.
      Píšete, že jestli se budu trápit do konce života, je to moje volba. Na podobné rady jsem alergický, pokud je rozdávají viníci. Snaží se vymazat objektivní příčinu a všechno hodit na oběť - je jen na tobě, jestli se budeš trápit, nebo ne. Nakonec člověk vypadá jako blázen, který si bezdůvodně vymyslel nějakou depresi. Této zkratce se odmítám podvolit, je falešná. Máme zde především reálného zločince, který předstírá, že je světec. Proto je potřeba snažit se podle možností o to, aby společnost tohoto člověka začala vidět takového, jaký je - jako zločince. Psychologie oběti je sice zajímavá, ale neměla by odpoutávat pozornost od hlavního problému.
      Pochopitelně něco trochu jiného je, když něco takového napíšete vy. Protože jste byl sám obětí, máte na to právo a z tohoto pohledu s tím naprosto souhlasím. Byla by opravdu škoda trýznit se víc, než je to nutné. To ale ještě neznamená nechat věci plavat. Šéfové JDŽ se těší na chvíli, kdy se s nimi už nikdo z nás nebude chtít otravovat. Proč dávat otrokářům to, co mají nejdraději - klid "na práci"? Osobně se proto snažím o "jógový" přístup, jak jsem byl vychován. Nadávám tu sice, ale nechávám se tím čím dál méně pohltit, snažím se to už brát s nadhledem, i když občas ještě vybuchnu. Beru to jako takovou niškáma karmajógu :-). Taky doufám, že my oběti už máme nejhorší za sebou, ale doufám taky, že viník má to nejhorší ještě před sebou.

      Vymazat
    3. Vaše reakce na můj příspěvek vyzněla abych si ponechal své rady. Moje rady jsou zdílení,nevnímám je jako udílení rad,ale zdílení zkušeností.Je to moje výpověd´ a podporuji tím tento blog.Reagoval jsem na Vás ,ale napsal jsem to pro všechny. Odmítám vidět ostatní jako ovce a oběti. Na to jsem ,,alergický,,zase já.Když vnímáte ostatní jako ovce,je to pohrdání a neúcta. Mluvím sám za sebe a neschovávám se za ,,my,, . Ponechte mě , prosím svobodu volby necítit se jako obět´.Nechte na mě o čem budu přemýšlet a psát ,protože tady nejsme jen Vy a Já.Nechci abychom převraceli význam slov a vět.To není pěkné ani slušné. Když budete nadávat a přát si potrestání ,jste v neštastném scénáři a je mojí povinností napsat pro ostatní,že existují i jiné. Pepíno

      Vymazat
    4. Nepřekrucujte to. Pokud jde o radu "netrápit se do konce života", napsal jsem jasně, že s ní naprosto souhlasím a že na ni máte právo, pokud jste oběť, ale neměl byste na ni právo, pokud byste byl viník a chtěl svou vinu jen překrýt nevinným heslem "každý svého štěstí strůjcem". O tom, abyste si ponechal své rady, nebyla řeč a nelze to z mého komentáře nijak vyvodit, naopak.
      Pokud jde o ovce, berte to klidně jako neúctu. Mluvíme o náboženské komunitě a výrazy jako ovce - stádo - pastýř v tomto kontextu myslím žádný a priori negativní podtext nemají a jsou běžné. Ovcí rozumím člověka, který věří (v tomto případě věřil) nějaké náboženské autoritě - pastýři, nic víc. Mě nevyjímaje, takže jaké pohrdání? Jestli se Vám má terminologie nelíbí, je to samozřejmě Vaše právo, ale nepodsouvejte mi pohrdání lidmi, protože tam není.
      Pokud jde o oběti - máte samozřejmě právo cítit se, jak chcete. Já se v tomto případě jako oběť cítím, nehodlám se za to stydět a jsem přesvědčen, že nejsem sám, proto to Vámi nenáviděné "my". Opět předpokládám, že většina čtenářů pochopila, že "my" nebylo myšleno jako "my všichni bez rozdílu".
      Není mi jasné, z čeho usuzujete, že Vám bráním v sebevyjádření. Není mi ani jasné, co z Vašich slov převracím. Mám ale takový pocit, že se hlavně potřebujete s někým pohádat, ale to jste na špatné adrese, protože já s Vámi tu trpělivost nemám.

      Vymazat
    5. Neobvinujte mě s překrucování. Já vám nic nepodsouvám,ale jen si to přečtěte po sobě ,invektiv je tam víc ,než je zdrávo.Takhle bychom se daleko nedostali.Vaše poslední věta se snaží konfrontaci přímo vyvolat.Hádat se opravdu nemám zapotřebí. Jakoby jste můj příspěvek ani nečetl.Vaše intonace nedává prostor pro další výměnu názorů(v opačném případě bych vám to popsal jak nejlépe umím).Přesvědčil jste mě (máte toho opravdu hodně na práci) (já ostatně také). Ponechme si tedy každý to své. Pepíno

      Vymazat
  16. My ty chyby analyzujem, protože to ještě neskončilo, Maheš vypadá, že bude chtít pokračovat ve svých aktivitách, jdž oblbuje houfy svých oveček, plno lidí se v touze po nesplnitelném vzdává vlastního žití a maká zdarma za budoucí slávu.......
    nemyslím, že by někoho vážně zajímalo, že dneska ráno jsem vstal v 8 místo v šest, protože jsem byl líný..........:)
    Proto řešíme aktuální problém, který zajímá docela dost lidí, viz návštěvnost tohoto blogu. (na pravé straně...)
    Už jsem o tom psal, asi to zapadlo, tak pro osvěžení-pokud je někdo veřejnou osobou, které plynou velké požitky z důvěry ostatních a ta osoba má jisté "problémy", je logické, že je třeba na to poukazovat.......říká se tomu veřejná kontrola.
    Pokud bude Maheš soukromá osoba, co se nějak soukromě živí a nemá vliv na životy tisíců lidí, pak na něj budem jistě zvysoka prdět a může třeba veškerý svůj majetek prokalit po hospodách a nevěstincích-jeho věc. Tato podmínka evidentně nenastala a myslím si, že jestliže sem Ufo a Šiša začnou psát o tom, jak v mládí kradli rohlíky v sámošce, nebo pěstovali travku na balkóně, tak to bude pro Vás (anonymního) možná zadostiučinění, ale asi to nebude nikoho moc zajímat.
    Tak prosím pochopte tuto logiku věci-veřejná osoba, něco tvrdí, má fantastické příjmy díky důvěře, která dle nás není podložena skutečností, docela dost lidí obětuje svůj život honbě za fata morganou, co jim Maheš vytváří........tak logicky pořád dokola upozorňujeme na to, co "nesedí".....plus je tu ještě problém náboženského fanatismu a fatalismu, který pomalu Maheš začíná zavádět a propagovat-o tom tu také mluvíme.......tak proto......
    Juckes

    OdpovědětVymazat
  17. Zajímalo by mě - trochu sobecky, přiznám... jak se nyní díváte na svou sádhanu?
    Totálně jste ji odmítli jako vylhanou nesmyslnou věc, a našli si jiný cíl za kterým jdete? zavrhli jste Svámídžího jako úplného podvodníka a nechcete mít nic společného ani s jiným indickým/asijským učením?
    Nebo jste si řekli (jak řekl Čiči) "Svámídží sice padnul (nezvládl konfrontaci s nekonečným obdivem a podřízeností svých bhaktů a propadl jejich zneužívání), ale systém co nám přinesl stejně nebyl úplně z jeho hlavy" a provádítě nějaká cvičení dál?

    Já totiž stále po mnoha měsících visím v zoufalém vzduchoprázdnu.
    Pořád v setrvačnosti cvičím kriju, která mi nikdy nešla a ani po letech jsem se v jejím provádění ani nezlepšil, ani nenašel nadšené zalíbení. každý den se neochotně donutím k té nepohodlné směsce dechu, bandh a manter, které si odsedím, protože kdybych toho nechla tak už totálně přestanu vědět, kdo vlastně jsem.
    Nedokážu stejně skálopevně věřit, jak jsem věřil dřív, že existoval nějaký Maháprabhudží, avatár, ze kterého jsem vždy před krijou tu sílu pro kriju čerpal. Nedovedu věřit, že se na mě jako všemohoucí pán na obláčku dívá jak cvičím a střeží moje kroky.
    Hathajóga se smrskla na cvičení Pěti Tibeťanů - jako udržování fyzického zdraví mi přijdou univerzálnější a dlouhodbě účinnější ne cviky ze Svámídžío systému.
    Z pránajámy nedělám nic.

    Jinak se potupně po letech učím pít alkohol.

    A co je nejhorší, pomalu mě opouští i elán zůstat vegetariánem; zjistil jsem, že vlastně maso nejím ne kvůli zdraví, ekonomii, ekologii, ahimse atd., ale protože "Svámídží řekl", a po tom prozření před několika měsíci šly všechny vnitřní argumenty (které jsem vždy naivně vytahoval v rozhovorech s masožrouty) hezky do hajzlu.

    Jak to máte vy?
    Jak se s tím srovnáváte?
    Vivi

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co se mě týče, tak nemám problém s identitou-to co říkal Swampi nebylo jeho, ale ukradl to svým předchůdcům (zvlášť Satyanand by mohl vyprávět), přečetl si to v mnoha knížkách (včetně té své "tajné krije", co dával všem a přitom jí najdete v knížkách o krijajoze, tam je pojatá jako obyčejná technika, nic na celý život-to je jen divadlo, co mělo zvýšit mystičnost chvíle....)Takže realita je taková, že jenom sebral myšlenky ostatních a dobře se tím živil....takže proč necvičit, když to pomáhá. Kriju necvičím, neměl jsem pocit, že by mi to pomáhalo. Hatha ano. Občas meditace-bez mantry-drmolit věty ve směsici hindi a sanskrtu (swampi neovládá sanskrt a tak to pokazil) mi přijde na nic. To divadlo ohledně svaté mantry......to pochází myslím ze středověku, nic dávnověkého-o ůbec nějaké účinnosti v cizím jazyce mám pochybnosti....
      Maso nejím a nechybí mi-nemám chuť se s masojedy dohadovat-neodsuzuju je, ale nemám potřebu se jako vegouš obhajovat-cítím se líp bez masa-ale je to asi individuální....takže tak:)

      Vymazat
  18. Vivék-purí, vrtá mi hlavou, jestli jsme vlastně nedosáhli toho, co se po nás chtělo - vzduchoprázdna. Překvapilo mě, že mám některé věci hlouběji pod kůží, než jsem myslela. Spontánně mi naskakuje mantra a mám při tom nepříjemný pocit, že mě to ovládá, omezuje. Je vidět, že některé jógové metody práce s myslí jsou velmi účinné a je možné, že působí nevratné změny. Zdá se, že je to návykové jako cokoliv jiného. Stejně tak pokud jde o vegetariánství. Nepochybuji, že se využívá jako další pouto učení. Já u něho zatím zůstávám kvůli nezabíjení. Četla jsem, že kdo dosáhne "osvobození", není svázán ani tím, ani oním, čili pak nehraje roli ani způsob stravování a podobné věci. Mimochodem mnozí, co se stavěli pravověrnými, padali na tvář a poučovali druhé, jedli maso. Snažím se vymanit z diktátu jógy. Jsou lidé, kteří se "osvobodili" ne jógou. Proč se bát podívat na svět jinak? Já ale nemám ambici něčeho dosahovat. Nic už nehledám. Nechám se vést instiktem. Uvidím, co zbude. Snad to budu já.

    OdpovědětVymazat
  19. Za seba viem povedať toto: žiaľ, systém JDZ je postavený cez osobu swAmiho, takže mám problém cvičiť jógu podľa JDZ, pretože mám pri tom pocit, že vyjadrujem súhlas s tým, čo swAmi robí. Samozrejme, zanechal som mantru a kriju, ak tieto techniky priviedli swAmiho k zneužívaniu žiačok, zrejme ich účinok nie je samospasiteľný (ako sa človek môže modliť, recitovať mantru po tom, čo zneužil niekoho? - ak ano, tak čo je potom mantra a načo je dobrá, ak mu vedomie mantry nezabránilo v takomto konaní?). Stále však chcem veriť, že Jóga je užitočná a správna vec. Jóga však nie je len swAmi, sú aj iné jógové školy, niektoré snáď aj kvalitné. JDZ asi nebola z jeho hlavy, na anglickom fóre bola debata o tom, že si swAmi prisvojil a upravil sytém bihárskej školy Satyanandu Saraswatiho. Či tieto úpravy stačia na vytvorenie "nového" systému (resp. nakoľko sa Bihárska škola a JDZ líšia) som ale osobne neanalyzoval.
    Samozrejme, je tu i otázka celej parampara a vierohodnosti historiek z LilaA. A otázka toho, za čo považujeme ľudí, s ktorými sme sa nikdy osobne nestretli, nanajvýš niektorí mali vízie o tom, že sa s nimi stretli. Otázka vzniká: čo/kto je Boh a čo si my pod týmto predstavujeme a prečo si predstavujeme, že nejaký chlapík, o ktorom vieme len z druhej/tretej ruky ním je. To je ale téma na širší príspevok a načrtnutá už bola v niektorých iných príspevkoch asi výstižnejšie, než to dokážem popísať ja.
    Mne z toho vzikla iná otázka : Prečo sa potrebujem spoliehať na to, že príde niekto iný (swAmi, Mahaprabhu či Devpuri či kto) a zachráni ma z kolobehu znovuzrodenia a čo si vlastne pod tým predstavujem a či sú moje predstavy o tom reálne. Niektorí jogíni z JDZ totiž veria, že po smrti vďaka cvičeniu krije prejdú cez slnko a budú žiť s chlapíkmi z parampara v satjalóke. Moja predstava bola iná, ale som momentálne konfrontovaný s tým, či bola reálna..

    Otázku vegetariánstva riešiť nepotrebujem, podrezal som krk nejakým domácim zviaratám a dalo mi to skúsenosť, že to už viac nikdy robiť nechcem dávno pred tým, ako som sa stretol s JDZ a so swAmim. Chápem, že ak sa niekto stal vegetariánom preto, lebo "swAmi povedal" môže pri odchode z JDZ mať s týmto problém a začne demonštratívne jesť mäso, a beriem to ako legitímnu súčasť trhania vzťahových väzieb. Ja však už žiadne zviera nechcem úmyselne zabiť sám a ani nechcem, aby to niekto iný robil namiesto mňa a teda ani to mäso konzumovať.

    Na anglickom fóre napr. tu: http://www.beyondorange.org/index.php?page=Thread&threadID=139

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pro všechny kdo pochybují o správnosti nejíst maso nechávám odkaz na přednášku,video z youtube.najdete ji pod názvem:Nejlepší řeč jakou kdy uslišíte,Gary Yourovsky. Má to dvě části,první přednáška a další část otázky a odpovědi. Já jsem po mnoha letech vegetariánství přešel na veganství(nefanatické,mám například ještě stále kožené boty.Taky je rozdíl být veganem v Atlantě nebo Torontu a ve východní evropě.Tady to máme trochu těžší a o dost dražší.)(klidně si dám na návštěvě i neveganské jídlo,např.vegetariánské,ale straním se mléčných výrobků právě z důvodu nepředstavitelného utrpení při jejich získávání. GF byl prohlášen za mezinárodního teroristu a vypovězen z pěti zemí za to,že bránil práva zvířat. Jesti vás nepřesvědčí Gary,tak už asi nikdo. p.s.Vím,že je v dnešní době obtížné získat čistý produkt nepoznamenaný krádeží,mučením,vězněním,vykořistováním(a to jsou jen slova stěží vystihující skutečnou realitu). Naděje však zůstává a podpoří jí informovanost a změna přístupu k sobě a k ostatním. Pepíno

      Vymazat
  20. Hm, asi budu muset pořádně probrat ty anglické stránky.
    Bude to dlouhé a bolestné.
    Zjistil jsem, že jsem (a daleko víc než jsem si i připouštěl) na S. a jeho učení visel.
    Říkal jsem si, ať se mi v životě děly všelijaké průsery, ať jsem zkoušel leccos co nevycházelo, vždycky tu byla utěšující myšlenka "ale aspoň pořád cvičím osobní mantru, a ta pomalu a jistě mění úplně všechno (a hlavně mě zevnitř) směrem k dokonalosti".
    A když to nezabíralo (nebo jsem měl pocit, že už to nezabírá tak rychle, jak by si má nemocná duše přála), šel jsem do krije.
    To s mantrou a krijou mě ničí ještě víc - ještě pořád se nedovedu tak úplně podívat na vše jako na úplně vybájené.

    Nejsem sám od sebe tak vyrovnaný a cílevědomý jedinec, abych si řekl že nejím maso protože nechci, že nepiju alkohol protože nechci atd. Vždy to byla záležitost jednak egouška (jsem lepší než ostatní/pokročilejší než ostatní, a pokud ne, tak brzo díky životnímu stylu budu) a jednak strachu že bych mohl v životě klesnout ještě níž než jsem, kdybych to nedodržoval.
    Že mě to sociálně izoluje jsem si všiml už před lety, a nejen já, když jsme se v partě bavili, kamarádi ochutnávali různá vína a jak jsem tak na ně koukal, jeden z kamarádů prohlásil že má pocit, že jsem "vstoupil do kláštera příliš brzy".
    Začal jsme lehce pít, abych se aspoň trochu zas začlenil mezi normální smrtelníky v okolí, i když mi to nic moc neříká.
    Co se ale masa týče, tak mám dojem že mě život bez něj najednu stranu ničil, na druhou stranu se jeho pojídání příčí i jiným škoůlám jógy, takže mám fakt problém co všechno zavrhnout a co ne.

    Zajímaly by mě podrobnosti o té kriji
    (psal o ní Jógánanda ve svém životopise, ale nic konkrétního co se provádění týče, takže nevím jestli je to totéž,
    a taky tantrická knížka Drahokam v lotosu mluví nadšeně o cvičení nazvaném "kobří dech", který má podobný projev a účinky, ale zase neříká jak...)
    i o mantrách.
    Osobní mantry jsou další věc, která je nesprávně?
    Těch se totiž zatím nedovedu vzdát, aby se můj život totálně nerozbil.

    Hm, opravdu hodně hluboká deziluze.
    Jak tady někdo psal ten příměr k cihlám z nichž je postavena budova - neustále žasnu, jak hluboké cihly ve mně to zasáhlo...

    Vivi

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Osobní mantra je spíš psychologicky působící formulka-asi jako-mám se dobře. K tomu je v ní vyznačen vztah-Om to jsem a zdravím velkého učitele Fandu vaňáska, Om to jsem a zdravím velkého učitele Fandu Vaňáska.........
      Co byste mi asi řekl, kdybych Vám dal Takovou "mantru" ? No a přesně tohle je ta slavná mantradikša. Říká se v ní jasně, kdo je navěky šéf a kdo ňouma, co tisíckrát za den pozdraví šéfa a nikdy jinak (zvláštní, což?)......A samozřejmě, napsalo se na podporu toho pár novodobých purán, co to opěvují-ps nemýlit se, to že se v puráně říká, že je strašně stará většinou znamená, že ji napsal před pár set lety nějaký týpek a chtěl, aby byla brána fakt vážně.....že je to fakt prima věc, ta mantra....

      Vymazat
  21. Já jsem systém JDŽ s bihárskou školou Swamiho Satyanandy Sarasvati porovnával. Mohu říct, že všechny ásány obsažené v JDŽ naleznete i u Satyanandy, včetně pranayamy (detailněji vysvětlené), muder, bandh a shatkarmy (v JDŽ označovné jako hathajógové krije). Samotných ásán naleznete více. Jsou rozděleny do tří skupin podle obtížnosti, z čehož první skupina se ještě rozdělije na další 3 podskupiny (anti-revmatické, digestivní a shakti bandha). Drtivá většina v JDŽ vyučovaných ásán pochází z první začátečnické skupiny, část ze druhé - středně těžké skupiny cviků. Některé ásány se jmenují jinak, některé se vyučují jiným způsobem (např. trikóna ásána má jiné postavení chodidel, takže nedochází k bolestivému, dle mého i nevhodnému, úklonu stranou. Utthána prishta ásána cvičena v JDŽ je pouze polovinou provedení - Satyananda pokračuje dále položením hrudníku na zem a jeho protažení, což má zcela jiné účinky, atd.) Zájemcům o hlubší studium jógy vřele doporučuji! První vydání vyšlo tuším v 60. letech.

    OdpovědětVymazat