čtvrtek 18. července 2013

Zajímavý příspěvek od čitatele jménem Tao

........................
A jak pokračují oni tzv. jogíni v jvž? Nedávno jsem potkal jednoho, starého mládence, 73 let, jméno (i příjmení) indické. Seschlý, strašně vrásčitý, vypadající o 20 let starší. Stále na mě apeloval že „nechodím mezi lidi“, a že jsme se nepotkali náhodou, co všechno mi to může dát apod. Jeho hlas jakoby vycházel z koženého měchu, či staré skříně. Po 25 letech oddané služby Mahéšovi nevypadal ani moudře, ani nezářil štěstím. (Stále mě zval na své cvičení v září – asi je málo zájemců). O nějakém osvícení nemůže být ani řeči. Spíš sešlostí své schránky a oblečením připomínal někoho, kdo vybírá popelnice. Myslím, že i někteří z „košohrábků“ působí svěžeji…
Takto asi vypadá (pro ilustraci) Gargův věrný oddaný – co je vevnitř, vyzařuje přece i navenek. Asi to bude reprezentační vzorek střílecké sešlosti. Lidé životem zhrzení, dále zabředlí do fanatismu, také jejich děti, které se na prahu dospělosti vzbouří.......
Tao

Skutečně-bylo by zajímavé zjistit, kolik osamocených žen a mužů ztratilo kvůli pohádkám novopečených Guruů šanci mít děti, kolik lidí ztratilo šanci s někým sdílet svůj život-výměnou za vybájenou a nikdy nesplněnou "naději".......(v příbězích, co tak krásně zní na satsangu to všechno jde-realita je ale naprosto jiná)

17 komentářů:

  1. Ahoj vespolek. Strávil jste několik let v jednom římskokatolickém řádu. Nutno dodat, že organisace se věnovala práci v nemocnici. V domě byly také řádové sestry. Podstatné ovšem je, že ti lidé většinou působili přesně jako onen popsaný muž. Jsem rád, že si stále aktivně píšete o těchto věcech. Snad vás bude zajímat můj názor. Jsem si po svých osobních zkušenostech jistý, že celá věc má své celkem pochopitelné vysvětlení.

    1. Naše civilizace je primárně a jen "neuróza". Lhostejno, je-li právě náboženská nebo nábožensky materialistická, protože ten slavný racionalismus a materialismus je druhý extrém vyplývající z prvního. Ideologie jsou jen finesy, které tuto neurózu rámují. Budeme-li vnímaví zjistíme, že finesy katolické, protestantské, komunistické nebo fašistické a ano i jogínské se drží stále kolem téhož středu. Tím středem je konflikt se sexualitou. Konflikt, který desakralizuje sex a činí z něj pornografii, bordel atd. je to základní konflikt patriarchálního vidění světa. Zaměřte se na to, jaký vztah mají všichni ideologové k sexu a orgasmu a zaměřte se na jejich "aféry", protože přesně tam je ukryto jádro jejich ideologie. Orgasmus je přirozený a přímo kosmický způsob jak se tělo zbavuje energie, dosahuje relaxace a uvolnění. Struktura ideologického člověka něco takového nedovoluje. Dosahuje jen podráždění a je nucen hledat si náhražky. V případě jógy jsem si všiml, že někteří "mistři" stimulují během daršanů centra svých oddaných. Také prostředí je pro jejich práci důležité a to proto, aby dráždění bylo účinné. Proč o nich jejich následovníci hovoří zcela bezostyšně jako o milujících bytostech? Důvodem je ona stimulace, kterou provádějí. Skutečností je, že většina z nás nemá nejmenší ponětí o vztazích mezi naším duševním životem a tělem natož o neuvěřitelné produktivitě našeho těla. Naprosto zásadní ale je, že "svoboda" kolem nás je pouhá iluze. Uvnitř nás je záměrně a podvědomě pěstován pocit viny a protože jsme jen biologický organismus toužíme po uspokojení a relaxaci. Tady, hned a v tomto těle. Tento pocit viny, který překonáváme obrovskou dávkou přesvědčování se se projevuje v našem těle jako křeč, či křeče, blokády. Přesvědčení pak jsou toxické látky které sami produkujeme. Lidé s touto strukturou, která popírá masturbaci jako sakrální úkon jsou nesmírně heteričtí, tedy neustále hledají ověření své pravdy u druhých. To je skutečná příčina hnutí jako je JDŽ a dalších. A kdo jsou pak ti guruové? Zkuste si odpovědět sami.

    OdpovědětVymazat
  2. 2. Skutečná jóga míří do nitra orgasmu. Protože je orgasmus zcela nepřenositelný je také jóga zcela nepřenositelná a jejím úkolem není nic jiného než udržovat celý systém těla i ducha funkční pro okamžik relaxace a uvolnění.

    OdpovědětVymazat
  3. No mezi námi děvčaty, kdo v 73 letech nevypadá staře a seschle? To je normální působění věku :)
    Spíš bych čekal že bude vypadat hůř a rozhodně nebude schopen vést kurzy.
    Takže tomuhle člověku fyzické cvičení určitě pomohlo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, mezi námi - onen oddaný vypadá na 90 a je skutečně strašně sešlý a seschlý. A to cvičení vede v domově důchodců, jinde už by to asi nešlo... Buď bez obav, tohle posoudit ještě dovedu, jsme totiž skoro stejně staří a vím jaké aktivity dokáží lidé v tomhle věku dělat.

      Vymazat
  4. Mám otázku.
    Onehdy (asi před rokem) se někde na těchto stránkách říkalo, že S. svůj systém harhajógy vpodstatě obšehnul od svámího Satjánandy. Že to vůbec nepochází od HolyG., natožpak MaháPr.

    Je tahle (původní) Satjánandova jóga (pokud skutečně existuje jako systém) někde k dohledání?
    Dost by mě zajímalo, jak to tedy bylo původně,
    a asi nejsem moc dobrý v googlení, když jsme nic takového při veškeré snaze nenašel.

    Může mi v tom někdo pomoci? Radou, odkazem, nasměrováním...?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. https://drive.google.com/viewerng/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnxwYXJhbWxpYXJ8Z3g6NzMyN2M0YmNjYzNmYjE0

      Je to tu celé, vyšlo to v roku 1969 a myslím, že to číteť nemusíč, lebo to poznáš:):):)

      volá sa to Bihar yoga

      Vymazat
    2. Je treba zadat spravne jmeno tedy Satyananda. Existuje asi 20 knih na Amazon..v anglictine nektere ve francouzstine. Osobne mi je prano jogu predanou Satyanandou memu uciteli provozovat. Snad jen par udaju...zadny kult odobnosti, zadne zbytecne prispevky..(jedna se o zde o temer nejlevnejsi vyuku siroko daleko..), cista a narocna hathajoga ktera nas vede tam kam joga smeruje...k nalezni sve podstaty a svobode to vse v cire radosti...PS. v "mych" kurzech a stazich vypadaji temer vsicni o dobrych par let mladsi a telesne, snad i na duchu zdatni...







      Vymazat
  5. Moc rád bych pokračoval ve fyzickém cvičení, ale na kurzy se jít nedonutím (nedostává se mi asertivity jim říkat do očí že chci fakt jen cvičit a rozhodně už ne ani na satsangy ani říkat mantry atd.),
    a na cvičení doma mi poslední dobou chybí ta správná dávka fanatizmu, který mě do toho hnal dřív.
    Přitom vím že mi to kdysi fyzicky velmi pomohlo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tudiz to neni ta prava joga pro vas...ackoliv...nektere kurzy tzv jogy s ni maji spolecny pouze nazev a snad i asany, ktere vsak nejsou skutecne realizovany ve vetsine kurzu.. doporucuji knihu Lumiere sur Hatha yoga od Swamiho Satyanandy..jiste existuje i v anglictine, pokud to zvladnete. Obsahuje komentare Patanjaliho Sutras psane jiz zminenym Satyanadou. Knihu doporucuji vsem, kteri se bez mystiky a uctivani bozstev chteji zabyvat jogou, presnou a fungujici psycho-fyzickou disciplinou smerujici ke sbobode, klicovym tematem Sw.Satyanandy.


      Vymazat
  6. to quenentretenmerth: Z toho jak popisujete situaci bych si troufnul tvrdit, že systém jógy je naprosto bezpředmětný, neboť za staletí vývoje se stal velmi univerzálním a rozkošatělým díky tvůrčí aktivitě mnoha jedinců, kteří se jí opravdově zabývali. Každé lidské tělo je totiž svým způsobem originál a každý tím, že nějaký nástroj užívá jej dotváří. Automechanik to patrně intuitivně dobře pochopil a využil a to tak, že nabídl adekvátní doplnění o "mystiku", bez které by to neprodal. Takových je víc. A k té vaší druhé části. Když nechcete a nemáte motivaci tak rozhodně necvičte. Za sebe mohu tvrdit, že ze všeho nejvíc mi fyzicky prospěla právě "demytologizace", "demystifikace" a "ateizace". Úplně nejvíc se mi ulevilo, když jsem nedávno zjistil, že můj guru-démon zemřel. Už předtím se mi vytratil ze snění a brzy se na jeho místo začal aktivně tlačit jiný. Trochu mi to dalo vzepřít se té magii, ale zabil jsem ho brzy "vnitřně". Tento vnitřní akt mi přinesl úlevu i na fyzické úrovni. Jóga jistě ano, ale bez mýtů.

    OdpovědětVymazat
  7. O tom svámím Satjánandovi a jeho systému jógy nic...?

    OdpovědětVymazat
  8. O tom svámím Satjánandovi a jeho systému jógy nic...?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. z diskusie na beyondorange som si odvodil, že by to mal byť zrejme tento systém:
      http://www.biharyoga.net/

      ale Satyanandov v Indii veľa, bez záruky..

      Vymazat
  9. Indie vyslala vesmírnou sondu k Marsu.
    A neobyčejně trefně tento akt okomentoval Jiří Peňás, což se v LN nedalo přehlédnout:
    Jejím účelem je prokázat, že žádný Mars neexistuje, nýbrž stejně jako celý vesmír, je i on mámením, klamem a přeludem, jak praví hinduistický pojem – mája. Sonda je proto speciálně vybavena lapači nicoty a šalby, jež mají podobu čtyř Višnuových rukou, které hmatají do prázdného vesmírného prostoru, který je ozařován Šivovým okem a poháněn plácajícíma ušima sloního boha Ganéši. Mezinárodní vesmírná organizace si již stěžovala, že podoba takové sondy může vyplašit pokojná vesmírná stvoření a způsobit v Kosmu poplach.

    OdpovědětVymazat
  10. Keď som mal 16 rokov bol som zhnusený kresťanstvom. Katolicizmus sa mi zdal ako zbierka báchoriek nemajúca s Bohom nič spoločné. Smial som sa tomu, žeby sa bohu nepáčilo že v kostole žujem žuvačku, alebo že nesprávne sedím. Odmietal som opakovať "moja vina" a myslieť si, že všetko napravím spoveďou. Smial som sa ľuďom ktorí slebo dôverovali kňazom a verili v ich čistotu, keď bolo úplne jasné že čistí nie su. Smial som sa pápežovej "neomylnosti" a autorite. Smial som sa vyberačom do zvončeka a predstave pekla. A tak som si našiel jogu:)

    O 15 rokov neskôr som zistil, že som sa takmer nikam neposunul a že verím rovnakým blábolom ako tí v kostole. Akurát v inom balení. Miesto pekla existoval pojem "zlá karma" robili sme všetko preto len aby nás tá "zlá karma" nezastihla. Drhli sme podlahy a hrnce, kopali v záhrade, nosili tehly, maľovali.... a prose robili to, čo sa paradoxne nazýva nesebeckou činnosťou. A samozrejme robili sme to veľmi nesebecky (aby nás nezastihla zlá karma)

    Keď som prvý krát čítal o sw aký je súcitný láskavý a bezpodmienečne dobrý, mal som pocit že písali o niekom inom ako o tom pánovi, čo sa s arogantným výrazom prechádzal medzi davom a rozdával úsmevy len veeeľmi premyslene.

    Ale keď mi povedali, že len duchovní ľudia zbadajú v majstrovi majstra, hral som hru na cisárové nové šaty.

    A hral som mnoho iných hier a uveril som všetkému, čo hlásali. Po posledné písmenko. A všetky pochybnosti sa stali len hrátkou intelektu a skúškou oddanosti.

    A poviem Vám prečo to tak bolo: Lebo som sa jednoducho bál. Bál som sa celého života, všetkého zlého čo sa mi mohlo prihodiť a (veľmi nesebecky) som chňapol po niekom, kto ma ochráni. Bol som tak slabý, že som túto transcendentálnu ochranu potreboval ako soľ. A to sú všetci jeho žiaci. Neschopní žiť normálny šťastní život. Niekto v mojom okolí ich nazval trosky a nebolo zložité to tak nevidieť.

    To všetko trvalo 15 rokov a ja som žil presne taký život akého som sa bál. Nepomáhalo nič, ani mantra, ani cvičenie, ani guru, ani modlitby, ani séva. Sem tam pomohla len jedna vec: skutočná viera. Začal som rozlišovať, že veci v mojom živote sa nezlepšialen preto, že poviem zázračnú formulku. (to isté ako keď si katolíci myslia, že to odčinia spoveďou). Ale veci sa zlepšovali v momenty, kedy som tomu skutočne uveril! a netrvalo dlho kým som pochopil, že to nie je mantra, ale sila mojej vlastnej mysle a viery, ktorá pohýňa životom a to brutálne!

    A zrazu vediem šťastný úspešný život a som nahnevaný na gurua, že mi to nepovedal hneď, že mi dával do hlavy báchorky o pránajáme miesto toho, aby mi vysvetlil, že v skutočnosti žijeme len vlastné názory!

    Bol som naňho nahnevaný, že ak je osvietený, prečo nám to tají, prečo nám nepovie, aké je to jednoduché, prečo to skrýva za nejaké pochybné hry....

    a potom som pochopil.... že nie je ten za koho sa vydáva.

    a uvedomil som si že všetci tí jogini ktorí boli mojim vzorom sú trosky, ktoré sa 15 rokov bahnia v tých istých problémoch a neposunuli sa ani o piaď! Ani o piaď! Ani o kúsok nie sú tolerantnejší, ani milší, ani chápavejší. Všetko je to bublina.

    a teraz šok. Vediem kurzy, ľudia na ne radi chodia, mnohým pomohli. Myslím na to, čo s nimi bude, keď prestanem kurzy viesť. V malom meste to môže znamenať zánik celého jógacentra. Myslím na to, akú cestu zvoliť. Kiež by som sa o tom mohol s niekym porozprávať...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rabo, pokud je to tak, mohu li poradit, klidně veď kurzy dál, ti lidé si tam trochu zacvičí, systém cvičení není špatný (taky není čistě Mahešův, ale i zapřeného Satjánandy a těch desítek fyzioterapeutů, co to pro Maheše vymýšleli). Jen Maheš si to přivlastnil jako copyright.
      Nebo těm lidem na rovinu řekni, co se stalo a nabídni jim cvičení levněji (bez placení "strážní věži" jdž) Proč by lidi v kurzu měli dotovat megalomanské projekty v poušti nebo podobné šílenosti, stvořené k ukázání Mahéšovy slávy.....

      Vymazat
    2. Rabo, podobný problém jsem řešila v roce 2010 na podzim (někde tady v diskusi mé dotazy také budou). S kurzy jsem skončila, nechtěla být nástroj, který pomáhá vydělávat peníze pro JDŽ - najednou mi to strašně začalo vadit, že jsem výkonným článkem něčeho, s čím nesouhlasím a co možná přispívá k utrpení jiných.

      Vedla jsem jeden relativně málo obsazený kurz, ten za mne převzali místní cvičitelé JDŽ a některým cvičencům jsem osobně vysvětlila skutečné důvody, proč končím. Nechtěla jsem to tehdy větrat veřejně v kurzu (ono předání proběhlo tehdy bouřlivě a bez rozloučení stylem "dej nám klíče"), sama jsem si tehdy vůbec nebyla jistá co je a není pravda, měla jsem mezi jogíny přátele, prostě jsem nechtěla dělat zlo. Částí mysli jsem si byla jistá, že JDŽ je sekta a MM žádný mistr a částí mysli jsem prostě tehdy pořád ještě měla strach, že podléhám nějaké vlně ega a měla jsem strach "bořit".

      Dnes, když vidím situaci s odstupem, si myslím, že daleko lepší by bylo to rozčísnout a sdělit důvody odchodu všem klientům hezky otevřeně (měla jsem na ně na všechny třeba e-mail, mohla jsem cvičencům napsat). Jako klient bych to rozhodně uvítala. Trochu z toho mám zpětně špatné svědomí. Na druhou stranu, byli to začátečníci, přes polovinu jsem znala osobně a těm jsem to vysvětlila a ostatním by to asi bylo jedno.

      S odstupem let zase jógové kurzy vedu, ale dala jsem si dva roky pauzu, kdy jsem se dál vzdělávala a pracovala na sobě, poznala jsem jiné systémy, mám za sebou spoustu praxe a v kurzu občas vytáhnu i věci ze systému JDŽ.

      Zajímavé mi ale přijde, že v době, kdy jsem JDŽ cvičila, mi to připadalo jako dokonalý nenahraditelný systém - byl to totiž první systemizovaný jógový výcvik "z nuly až ke stoji na hlavě", se kterým jsem se setkala. Dneska už to tak nevidím, jsou i jiná dobrá cvičení a jiné dobré sestavy a postupy a nejlepší je stejně uzpůsobit cvičení přímo potřebám konkrétních lidí v konkrétní chvíli. Což při slepém následování systému možné není.

      Vymazat