středa 20. července 2011

Bolest po opuštění sekty


Zdroj anglicky: http://sites.google.com/site/paramliar/links-1


Emocionální bolest při opuštění sekty

 

Následující řádky jsou o tom, jak bývalí členové sekt a duchovně zneužívajících systémů popisují své pocity poté, když konečně opustili svou skupinu. Mohou vám dát náhled do jejich bolesti a odpověď na otázku, proč pro ně neexistují jednoduché odpovědi.


Bolí to

Bolí to, když odhalíte, že jste byli oklamáni – to, o čem jste se domnívali, že je „jediným pravým náboženstvím“, „cestou k totální svobodě“. nebo „pravdou“, bylo ve skutečnosti sektou.

Bolí to, když se dozvíte, že lidé, kterým jste přirozeně věřili – a od nichž jste se naučili neklást dotazy – „vám zamlžili zrak“ , i když třeba ne záměrně.

Bolí to, když se dozvíte, že ti, které vás učili pokládat za své „nepřátele“, vám přece jen říkali pravdu – ale vám bylo tvrzeno, že jsou to lháři, podvodníci, potlačovači, satanovi služebníci atd., a že je nemáte poslouchat.

Bolí to, když poznáte, že vaše víra v Boha se nezměnila – pouze vaše důvěra v jistou organizaci – a přesto jste označování za odpadlíky, za potížisty, za „Jidáše“. Bolí to ještě více, když tato obvinění vznáší i vaše rodina a přátelé.

Bolí to, když si uvědomíte, že jejich láska a přijetí byly podmíněny tím, že zůstanete při starém dobrém postoji. To bolí tak hluboko, že se to pokusíte potlačit. Vše, co chcete, je zapomenout – ale jak můžete zapomenout na rodinu a přátele?

Bolí to, když vidíte nenávist ve tvářích těch, které milujete – když slyšíte to hluboké ticho, když se pokoušíte s nimi mluvit. Hluboce bolí, když se pokusíte obejmout své dítě a ono stojí jako socha, tváří se, že tam nejste. Bodá jako nůž, když vidíte, že váš životní partner se na vás dívá jako na posedlého démonem a učí vaše děti, aby vás nenáviděly.

Bolí to, když zjistíte, že přeze všechno musíte začít znova. Cítíte, že jste promrhali tolik času. Cítíte se zrazeni, zbaveni iluzí, jste podezíraví vůči všem včetně rodiny, přátel a dalších bývalých členů.

Bolí to, když zjistíte, že máte pocity viny a nebo studu kvůli tomu, kde jste byli – i když jste je už opustili. Cítíte depresi, zmatek, osamělost. Je pro vás obtížné dělat rozhodnutí. Nevíte, co dělat se sebou, protože teď máte k dispozici tolik času – a přece se cítíte vinni, že trávíte čas zotavováním.

Bolí to, když máte pocit, že jste ztratili kontakt s realitou, Zdá se vám, jako byste „plavali“ a nevíte, zda se skutečně cítíte lépe, když jste ztratili pocit bezpečí, který jste měli v organizaci, a přesto víte, že se nemůžete vrátit zpět.

Bolí to, když cítíte, že jste úplně sami – zdá se, že nikdo nechápe, co cítíte. Bolí to, když si uvědomíte, že vaše sebedůvěra a víra ve vlastní hodnotu jsou pryč.

Bolí to, když musíte čelit postoji přátel a rodiny: „Já jsem ti to říkal.“, ať už to vyjádří slovy či ne. Cítíte se tím ještě hloupější než skutečně jste – vaše sebedůvěra a sebehodnocení dále klesají.

Bolí to, když si uvědomíte, že jste se kvůli sektě vzdali všeho – vzdělání, kariéry, financí, času a energie – a nyní si musíte hledat zaměstnání nebo znovu začít se vzdělávat. Jak si zdůvodníte všechna ta promeškaná léta?

Bolí to, protože víte, že i když jste byli oklamáni, jste si za to sami zodpovědni. Za všechen ten promrhaný čas – tak vám to připadá.

Bolest zármutku
Opustit sektu je jako zažít smrt blízkého příbuzného nebo ukončit vztah. Pocit je často popisován jako pocit zrady od někoho, koho jste milovali. Cítíte se prostě zneužiti.

Je třeba projít procesem zármutku. Zatímco většina lidí chápe, že člověk musí truchlit po smrti někoho blízkého, je pro ně obtížné pochopit, že totéž patří k této situaci. Smutek, zmatek a bolest nelze vyléčit rychle. Jako při každém zármutku je to čas, který léčí.

Někteří se kvůli tomuto smutku cítí vinni nebo že je to něco špatného. To by neměli – je to normální. Není špatné cítit se zmaten, nejistý, zbaven iluzí, vinen, rozhněván, nedůvěřovat – to všechno jsou součásti procesu. Během času budou negativní pocity nahrazeny jasným myšlením, radostí, mírem a důvěrou.

Ano, boli to, ale bolest se vyléčí s časem, trpělivostí a pochopením.

I po sektě existuje život.

© 1985, 1995 Jan Groenveld

21 komentářů:

  1. Taková citlivost na těchto asurišakti stránkách-meměli byste hodovat v nálevnách a tančit po jatkách, kde je místo asurů-těch co milují zkažené maso, alkohol a podobné libůstky.....nebo je to snad jinak než nám řekl náš Guru žijící Bůh?......třeba i asurové jsou v duši poeti:)

    OdpovědětVymazat
  2. Hlavní je vydržet tu čistku mezi žáky-být tím jediným opravdovým, kdo se přesevšechny argumenty nevzdá a po smrti bude osvícen.......pozor na tyto zrádné vlky v rouše beránčím-pod rouškou soucitu ze zklamání ze sekty vás chtějí dovést na jatka-tam kde končí bhaktové co padnou-a budou svrženi do pekel-kde praví bhaktové chodí jako karmajogíni trestat tyto zrádné provinilce mnoha promyšlenými způsoby mučení-např: nekonečně dorůstající vrtaný zub na pekelném zubařském křesle-dentistou je některý z žáků, co vydržel čistku a věděl, že si to pak (až po své smrti ovšem-to by jinak nebyla ta zkouška) opravdu užije:)

    OdpovědětVymazat
  3. :)
    osvícen můžete být jedině před smrtí, když to nestihnete, po smrti se vám to už nepodaří :D

    OdpovědětVymazat
  4. Ajaj, to bude v JDŽ asi velký problém, tam se osvěcuje až po smrti.......za života je naplánovaná guruséva, když potěší žijícího pánaboha tak je z toho gurukripá a pak možná-nikdo normální smrtelník nikdy neviděl a nemůže potvrdit, ale jenom ten, kdo má být gurusévou těšen a tím vybuzen ke gurukripá tvrdí, že potom přijde ta mókša.......divné, což..... ten, komu má být prokazována ta úcta a dávána guruséva je shodou okolností ten jediný, kdo může potvrdit, že když bude ta séva ok-přijde odměna......zajímavá logika:)

    OdpovědětVymazat
  5. Na co si naříkáte? ten váš Guru prostě káže vodu a pije víno-kolik lidí to dělá: Jak může někdo soudný desítky let věřit někomu, kdo káže o zdrženlivosti, skromné stravě a tak a sám má nadváhu a plno chorob. O ženských ani nemluvě. Akorát mě pobavilo, jak se píše o tom, že to bylo tantrické zasvěcení:-) Divné, zasvěcovat jenom mladé holky, jeden by řekl, že má rád mladé holky, když nezasvěcoval starší paní:-)

    OdpovědětVymazat
  6. Guru si rád zašoustá, vždyť je to lidské, a s mladýma holkama tak sladké...

    OdpovědětVymazat
  7. Uf......hard core.......ale když odhlédneme od jazykové drsnosti, je to tak, zajímalo by mne, kolik dlouholetých žáků o tom ví a má pocit, že to dělal pro jejich dobro........
    A jestli někdy pomysleli, že je to trochu divné, pečovat tak jen o mladé ženy.......to je ta kalijuga, dřív se vyplatilo být muž a te´d je super být mladé pěkné děvče-mnoho moderních guruů, co rozšiřují satsanatandharmu do západních končin se rádo porve o příležitost k jejich duchovnímu pozvednutí pomocí tajuplných tantrických technik, inu, být tak mladá a hezká....

    OdpovědětVymazat
  8. Není to divné-výdělky v milionech (kvůli kterým, resp kvůli jejich vlivu na výši ceny seminářů plno studentů přestalo navštěvovat nejen letní semináře)- plynou na indický pouštní tábor (který za pár desítek let zase pohltí poušť jako všechny ostatní megalomanské pouštní projekty minulosti) a Střílky prosí o to, aby jim lidé darovali matrace a pračku.......Pane sw M.........o, nechtěl byste kromě toho, že se jako muž konečně postavíte čelem k obviněním a kontaktujete dívky jako chlap (ne jako Bůh kterým nejste)také pomoci stříleckým v jejich perné práci nějakým obnosem ze svého dobře dotovaného indického projektu?

    OdpovědětVymazat
  9. Pokud je pan Garg nevinný, bylo by hezké, kdyby se s dívkami spojil-jeho ignorování (na většinu obvinění vůbec nereagoval, jen na první dvě......)tak toto jeho nadřazené ignorování popírá jeho vlastní slova-pečuji o každého žáka-světec odpovídá ovocem na kámen, je stejný k chvále i hanění-proboha, každý soudný člověk už musí vidět, že pan Garg (sw M) ve většině věcí pouze krásně mluví, ale sám to nedodržuje, proto jeho slova bez vlastního příkladu nemají vliv.......když to shrneme-vypadá pam Garg jako jogín?- (tloušťka, nemoce ze stravy a málo pohybu)-nevypadá. Chová se pan Garg jako jogín? Očerňuje a nechává očerňovat ty, co si dovolí oponovat mu-tudíž se chová jako uražený feudál, nikoliv jako jogín se santbhava....takže:
    Nevypadá jako jogín, nechová se jako jogín-zajímavé-takže pokud někdo nevypadá jako jogín a nechová se jako jogín-není to jogín-jednoduché........přesto je vynášen do nebe jako jogirádž........docela paradox........nebude to náhodou tím, že dal argumenty, které nelze ověřit a které potvrzuje zase jen on a na základě toho oblbnul první party lidí a ostatní se prostě nabalili jako sněhová koule?.-.........

    OdpovědětVymazat
  10. Oblíbené rčení Mahéšvaránandy žákům: Nedělejte to, co dělám, dělejte, co říkám!
    Příklad: Na seminářích ve Střílkách se skoro každý den drží nějaký půst, svámidží je vyhlašuje, ale nedodržuje, s oblibou bužíruje na satsangu před žáky. No co, má cukrovku ... jak to, že ji má, když jóga v denním životě léčí všechny nemoci ...

    OdpovědětVymazat
  11. Tato situace, kterou jsme nezavinili a která nás hluboce zraňuje, otevřela prostor pro otevřenou diskusi o JDŽ a tedy také o její proklamované zdravotní prospěšnosti. Nezpochybňuji propracovaný systém fyzického cvičení a duchovních praktik - každý si může najít, co potřebuje. Je však objektivní výzkum, jak jóga působí na naše zdraví, když jsou do něj vybíráni jen ti, co nemají žádné potíže? Nebo se mýlím? A kolik je takových?

    OdpovědětVymazat
  12. Ono je lehčí něco říkat než to sám dodržovat. řeči nikoho nebolí-půst ano:) Ohledně zdravotní působnosti-každé cvičení je dobré. Systém má určitě pozitivní vliv na zdraví už z podstaty těch cviků. Je jen otázka, jestli to množství cvičení, které je schopen člověk v rodinném životě cvičit má takový výsledek-nebo jestli pravý užitek nemají spíš osamocení autisté, starající se sami o sebe......

    OdpovědětVymazat
  13. Ohledně jogových účinků-právě probíhá jeden výzkum a pár dalších jistě najde kauzalitu, že to pomáhá, podobně jako pomáhá taiči a pod. Jiná věc jsou ta obvinění, je jich trochu dost-těžko to vše brát jako vymyšlené-akorát nelze na základě anonymů čekat, že člověk bude hned všemu věřit. Na druhou stranu-to chování swamiho je prostě trochu povýšenecké. Trochu to připomíná (jako připomíná on sám) spíš pravého indického maharádžu s typickým zbytnělým egem než pokorného posla božího (toho tedy nepřipomíná svami ani náhodou)

    OdpovědětVymazat
  14. Nikdy jsem na satsangu neslyšel nic o božím poslu. To že "já jsem TO"... jsem slyšel několikrát.
    Stačí jen poslouchat.

    Většině v JDŽ jde stejně o vege. společnost. Filosofie nikoho nezajímá.

    A takhle to dopadá,

    OdpovědětVymazat
  15. Tak si přečtěte knihu: zlaté poselství-25 let XXXXXXX u nás......Som iba Mahaprabhujiho posol........kdo je Mahaprabhuji-inkarnace Boha....Všechno výroky pana sv. Mah. zapsané v té publikaci-to nejde okecat-stačí číst. Jediný dotaz-chová se tak posel? Nebo spíš někdo, kdo má sám sebe za maharaju-indická mentalita......

    OdpovědětVymazat
  16. Jen na okraj k té indické mentalitě: Pokud v Indii nežiji běžným životem, mohu plně pochopit mentalitu těchto lidí? A lze od ní odtrhnout filozofii? I když cítíme, že je nám velmi blízká, a jsou zde podle příspěvků velmi inteligentní lidé s hlubokým vhledem do těchto věcí, toto jsme asi podcenili. Přečetli jsme mnoho, mnoho jsme slyšeli a často jsme si byli příliš jisti předloženým výkladem. Nedávno jsem se setkala s překladem pointy bajky o třech opicích a byla jsem překvapena, jak jinak jsem ji pojala na satsangu ve Střílkách! Mám dojem, že tehdy nám to bylo tlumočeno v záporu a asi takto: "Nedívej se na nic zlého, neposlouchej nic špatného a neříkej nic špatného." Z jiného zdroje to zní takto: "Dívej se na zlé, slyš zlé, ale neříkej nic!" Co je pravda? Druhý výklad je vysoce nemorální. Ale není první jen zjemněním druhého?

    OdpovědětVymazat
  17. Pochopit mentalitu lze aspoň zčásti na základě studia historických pramenů-mentalita nevzniká ve vesmíru-je modelována vývojem v dané zemi. U Indů je jasný extrémní příklon k feudalismu (neboť sami se z něj v podstatě nedostali, byť na národní úrovni jde o demokracii-ta je však deformována právě feudální mikroscénou) Proto ten triumfátorský styl kee džaja, Maharádžové, Guruové džagadguruové,višvaguruové, prach z nohou, voda z nohou, guru je otec a matka-vše archetypální vzorce absolutní feudální podřízenosti. Proto to tak nefunguje u nás, kde je hlubinný archetyp feudálního zničení svébytnosti překonán dlouhým pobytem v demokracii (byť přerušované totalitou) Indové nejsou pokročilejší tím, že vnímají gurua jako Boha-je to právě ten destruktivní styl feudální nadřazenosti, který ovládá současný hinduismus a který vede k rozkolu (byť neuvědomovanému) u evropanů-mám pít vodu z nohou gurua a brát ho jako absolutního vládce nad sebou-vždyť je to jinak jen člověk.....
    Racionalizace: tak je to asi myšleno jen obrazně-zvágní se výklady eposů a véd a pak to sedí-ale ono to nesedí, racionalizace nefunguje naplno-jen nachvilku vypne otázky v duši evropana....a jakmile člověk vidí příliš mnoho jasných a do očí bijících rozkolů: Guru sám káže vodu a pije víno, sám není schopen reagovat na kritiku jako světec, tvrdí historické nesmysly, neovládá správně sanskrt, a tak dále......pak se racionalizace rozplynou a zůstává pachuť podvodu-byť asi dobře myšleného.......

    OdpovědětVymazat
  18. Do toho zapadá i nanebevstoupení guruovy maminky. Moc se o ní nemluvilo, ale před pár lety se bez jakéhokoli komentáře objevila na zdejším oltáři a nikdo ani nemrknul. Teď také ne.

    OdpovědětVymazat
  19. Nemohu se zbavit otázky, proč Mahéšvaránanda zůstává stále v Indii? Vím, že zemřela jeho maminka a vyjadřuji mu upřímnou soustrast. Vůbec nezamýšlím situaci zlehčovat, i mně již rodiče zemřeli. Na druhou stranu, když zemřela jeho česká adoptivní maminka nebo jeho mistr, po smutečním obřadu pokračoval podle svého časového rozpisu. Od smrti jeho maminky uplynulo 6 týdnů a on stále zůstává v Indii.
    Vím, že teď budu spekulovat, ale napadají mě další otázky... Proč se nevydá za svými žáky do Evropy? Ví, že mu v Rakousku hrozí trestní stíhání pokud některá z žen, která s ním měla sexuální zkušenost v posledních pěti letech, promluví? Neskrývá se v Indii? Je dostatečné, že na všechny otázky, týkající se sexuálních praktik se svými žačkami dal jedinou odpověď, které se nemohl vyhnout v radiu Vancouver a která na otázku: Nyní jsem slyšela o konkrétních obviněních ze sexuálních vztahů. Zajímalo by mne, zda se k tomu můžete konkrétně vyjádřit " zněla: "Tedy jeden mudrc řekl: Velký strom přitahuje sekeru dřevorubce. Takže, jestliže někdo začne dělat dobré věci, jiný mu může ublížit. A to je jedna z nejlepších zbraní, špinavá politika, obvinit někoho nebo ublížit někomu slovy o sexualitě. Je to úplně falešná informace, nezakládá se na pravdě." Proč se Mahéšvaránanda nevrátí ke svým žákům a z očí to očí jim neřekne: "Ne, neměl jsem sexuální kontakt se svými žačkami."? Nebo proč nepřizná, že měl? Dokáže čelit této situaci přímo?
    Prostě jen pár otázek k zamyšlení.

    OdpovědětVymazat
  20. O přímém postoji se podle dosavadního vývoje událostí nedá hovořit. Co je zjevné bez jakékoliv křivdy v pouhém úsudku: Chování JDŽ je z jeho postoje odvozeno. A to rozhodně přímé není! Takové chování odporuje naší morálce. Podle jeho jiných kroků je zjevné, že si je všeho velmi dobře vědom. Nechceme mu ublížit, ale nestará se o to, abychom si mysleli něco jiného. Je přirozené, že přísný učitel má přísné žáky.

    OdpovědětVymazat
  21. Přijde mezi vás cizinec v podivném oblečení, projde se mezi lidmi a získavše pozornost spustí: "Jsem představitel Velké Kosmické Síly". Po několikerém opakování k němu přistoupí muž a řekne mu: "Jsi - li takovýto představitel, nebude pro tebe problém dát mi 200 rublů na láhev vodky." "Vy mi nerozumíte! Jsem představitel Velké Kosmické Síly. Nakrmte mne, oblékejte mne, ubytujte mne a POSLOUCHEJTE MNE."...
    Škoda, že nežije Hašek, Mangílal (SM) by mu byl inspirací. Aneb: "Mě nestačí jen dvě skřížené latě...". Anebo: "Máte to ale divného boha, který nenechá ani mrtvé na pokoji." (Současná soudní kauza v Indii).

    OdpovědětVymazat